opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Turandot 246-345.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Bytomskie odkrycia choreograficzne

 

Poza repertuarem Henryka Konwińskiego oglądaliśmy go we fragmencie Koncertu na obój Allessandro Marcello w choreografii Wiktora Perdka, niedawnego absolwenta bytomskiej szkoły, o którym – wieszczę to – wkrótce będzie głośno, bo mamy do czynienia z czystej wody osobowością choreograficzną. Następnie Macieja Pletnię ujrzeliśmy w kompozycji Love ułożonej przez utalentowanego i sympatycznego Włocha przybyłego do nas z Turynu Alberto Pecetto, do Koncertu fortepianowego Józefa Wieniawskiego. Jeszcze raz ten sam Pletnia w transkrypcji Pieśni Roksany Szymanowskiego, której choreografię przedstawiła Anna Kmiecik-Sokalla, a obok Macieja tańczyli w tercecie Michalina Drozdowska i Douglas De Oliveira Ferreira.

 

Ten wspaniały Brazylijczyk, to gwiazda, mogąca błyszczeć na tle każdego światowego zespołu. 
Ale lepiej niech zostanie u nas, bo zdecydowanie się odczuwa, że mimo wyraźnie dużej konkurencji w męskim zespole, czuje się jak ryba w wodzie. Tak twierdzę, mimo krytycznego patrzenia na zalewanie polskich zespołów baletowych cudzoziemcami. Jednak w Operze Śląskiej tancerzy zagranicznych nie angażuje się jako kadrowe zapchajdziury, ale istotny element koncepcji artystycznej Teatru. Dowodem tego jest aż osiem debiutów tego Wieczoru, z których sześć, to początkujący choreografowie spoza naszych granic.

 

Niezależnie od już wspomnianych, to Czeszka Elen Martausova z fragmentem Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę Mieczysława Weinberga, pięknie tańcząca swą pracę w towarzystwie Carla Picuira de Pimodan (Francja), Moniki Niedźwiedzkiej, Rhaphaela Molenaar (Japończyk z Holandii) i Weroniki Tymoszczuk.

 

Zainteresowanie wzbudziły również wszystkie pozostałe debiuty: Kołysanka Szymanowskiego Mai Liszczyk (wykształcona w Bytomiu z dobrymi rokowaniami na przyszłość) Perły i diamenty w choreografii Mitsuki Noda, Fraternity z muzyką Grażyny Bacewicz – piękna praca zbiorowa trójki choreografów i trójki wykonawców oraz Jak we śnie z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego w układzie i wykonaniu włoskich solistów Melissy Totaro i Francesco Pio Tosto.

 

W finale pierwszej części cały zespół wykonał Toccatę Astora Piazzoli w choreografii Chrystiny Heleny. Wykonanie to wprawdzie nie było debiutem, ale wywołało niebywały entuzjazm i tak już nieźle rozgrzanej publiczności. To, że debiutantów zainspirowała muzyka polska jest zasługą Henryka Konwińskiego, który ją wybrał, zaznajomił z nią choreograficznych nowicjuszy, a dopiero później oni dokonali indywidualnych wyborów. Wieczór prowadzili Ewa Leśniak (katowicka aktorka, za którą przepadam) i Grzegorz Pajdzik (też udany debiutant, ale w roli konferansjera).

                                                                    Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART