opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Myliłem się!

Przyjąłem zaproszenie dyr. Iwony Pasińskiej, aby omówić program obchodów pięćdziesięciolecia, ale nie tylko. Do dziś żyje i cieszy się dobrym zdrowiem niemal cała czołówka solistów inaugurujących przed pół wiekiem Polski Teatr Tańca – Balet Poznański. Ludzie ci powinni być przedstawieni do odznaczeń. O tym rozmawialiśmy, ale nie tylko. W wydawnictwie jubileuszowym należy opisać nasze początki (co obiecałem), a w przyszłym sezonie w tej nowej, pięknej siedzibie gromadzić będziemy baletomanów i środowisko ludzi tańca, aby wspominać nie tylko pięćdziesięcioletnie, ale stuletnie losy poznańskiej sztuki z pod znaku Terpsychory. Po zakończeniu rozmowy,  dyr. Pasińska zaproponowała, abym zobaczył zaczynający się właśnie za chwilę spektakl zatytułowany Czterdzieści.

 

Oho! To jeszcze jeden z serii dziwacznych tytułów lansowanych od dawna przez Wycichowską, a kontynuowanych przez jej nadspodziewanie dynamiczną następczynię. Przyznaję, dobrych kilka lat unikałem tego, co usiłował prezentować Polski Teatr Tańca. Ale z drugiej strony kusiło mnie zajrzenie, czym ratowała się zwiędła artystycznie Wycichowska (bo Czterdzieści powstało jeszcze za jej rządów) oraz jakość tanecznej grupy Pasińskiej po 6 latach od zmiany. Na wszelki wypadek zapytałem (jak to czynili niektórzy sponsorzy), ile to potrwa? Dowiedziawszy się, że tylko godzinę bez przerwy, postanowiłem przekonać się, jak daleko obie następczynie Conrada Drzewieckiego oddaliły się od przyświecających mu ideałów teatru tańca. Jakże się myliłem!

 

Spektakl (oczywiście poza tytułem) okazał się istotnym pogłębieniem współczesnego sensu tanecznej teatralności. Zamiast grupy mało sprawnych wykonawców, zastałem świetnie wyszkolony zespół, tańczący w skrajnie zróżnicowanych technikach dance moderne z elementami aktorstwa, posługujący się - gdy trzeba - mówieniem tekstu, a nawet akrobatyką, pracujący na scenie z maksymalnym zaangażowaniem i wiarą w to, co robią. Towarzyszył temu interesujący collage muzyczny, doskonały montaż ruchu, świateł i tempa akcji oraz narracja z odniesieniem do polskich realiów mimo, że spektakl stworzył (reżyseria, choreografia, scenografia i teksty) norweski artysta Jo Strømger, człowiek wybitny, sens teatru tańca rozumiejący dogłębniej i wszechstronniej, niż my od lat usiłujący to pojąć w Polsce.

 

Był to codzienny, 63. z kolei spektakl tego tytułu. Po zakończeniu komplet publiczności różnego wieku i kondycji zgotował wykonawcom owację na stojąco. A ja wychodząc z PTT w trosce o jego losy po Drzewieckim, powiedziałem do siebie: Myliłem się!

                                                                       Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART