opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

87 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Ernani, involami … all’aborrito amplesso …”

Po raz pierwszy z tą nieznaną w Polsce operą Giuseppe Verdiego zetknąłem się w Poznaniu w roku 1968. Wtedy to Robert Satanowski zaprosił zespół operowy z Genui, a w drodze rewanżu Poznaniacy zaprezentowali we Włoszech między innymi Straszny dwór Damę pikową.

 

Przywieziony z Italii włoski spektakl Ernaniego zachwycił Poznań. Na czele jego fascynującej obsady jako Elvira stała trzydziestoletnia wówczas Rita Orlandi-Malaspina, pochodząca z Bolonii i będąca przed debiutem w Metropolitan, bodaj jako Elżbieta w Don Carlosie. Pojawiła się w trzeciej scenie I aktu, śpiewając recitativ i arię „Ernani ! … involami all’ aborrito amplesso”. Z ogromną posturą i korpulencją, ciemnym głosem dramatycznym, swobodnie przy tym operującą techniką koloraturową i mocą dźwięku, który dosłownie wcisnął nas w fotele. Dotychczas zdarzało się, że zbyt lekki sopran pokonywał zbyt dramatyczną fakturę wokalną. Tutaj było odwrotnie. Głos dramatyczny zmierzył się z liryczno-koloraturowym zapisem arii, pokonując ją zwycięsko, wzbudzając niesłychany aplauz i entuzjazm na widowni. Po latach arię tę wykonywała perfekcyjnie w swym repertuarze koncertowym nasza Delfina Ambroziak. Nie odważyła się jednak podjąć na scenie  swym pięknym lirycznym głosem całości, jakże wokalnie dramatycznej partii Elviry.

 

Po kilku sezonach ślad po fenomenie – jakim w Ernanim była Rita Orlandi-Malaspina – zaginął. Potem natrafiałem na śpiewaków, którzy legitymowali się nią jako pedagogiem… i to wszystko. Jakże mądrze postąpiła Delfina Ambroziak oszczędzając swój liryzm i technikę śpiewania na długie lata kariery, unikając zbyt mocnego repertuaru i skutecznie perswadując to swoim studentkom.

 

Pamiętając te poznańskie młodzieńcze olśnienia, również muzyczną substancję Ernaniego, stojącego na granicy stylu bel canto i włoskiej opery romantycznej, odważyłem się wyprodukować to wybitne, a niegrane w Polsce dzieło w Teatrze Wielkim w Łodzi. Premiera odbyła się w roku 1990 pod kierownictwem muzycznym José Florencjo Juniora, w reżyserii José Luisa Pereza, a ważne w tym dziele chóry przygotowała Lajla Zaborowska. Spektakl otrzymał świetną obsadę solistów; Krystyna Rorbach (Elvira), Sylwester Kostecki (Ernani), Romuald Tesarowicz (de Silva), Zenon Kowalski (Don Carlos). Następnie Ernaniego grano jeszcze na przemian koncertowo i scenicznie w Bytomiu, Gdańsku i Poznaniu przypominając tym samym, że geniusz Verdiego to nie tylko La donna e mobile, Libiamo, Celeste Aida, czy Stride la vampa…


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART