opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pojętny uczeń Moniuszki

Noskowski symfonikiem? Tego jeszcze nie było, bo do tej pory uważaliśmy go jedynie za twórcę pierwszego polskiego poematu symfoniczego Step i wielu pięknych piosenek dla dzieci. Dzięki inicjatywie Antoniego Wita, który szykuje się do nagrania dwóch symfonii Zygmunta Noskowskiego z niemiecką orkiestrą, także młodzieżowa Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykonała dwa solidne dzieła tego gatunku. Twórczość jednego z najzdolniejszych uczniów Stanisława Moniuszki nadal pozostaje w cieniu polskich kompozytorów kolejnego pokolenia, a jeśli idzie o symfoników z pewnością wyprzedzili go Karłowicz, Szymanowski, nawet Paderewski. Tymczasem Symfonie I i II Noskowskiego mogłyby skutecznie konkurować z dziełami innych twórców tego okresu, którzy zanurzeni byli w motywice i kolorycie tradycji ludowej swych narodów, by wymienić tylko Dworzaka i Sibeliusa.

 

Noskowski 1

 

Kiedy się słucha I Symfonii A-dur to właśnie w III części Vivace zaskakujący jest sam początek, dwa ostre akordy wsparte kotłami i powtórzone – wypisz wymaluj, jak w III części Scherzo z IX Symfonii z Nowego Świata Dworzaka. Czyżby Dworzak się inspirował dziełem Polaka? Nie jest wykluczone, bo prawykonanie I Symfonii odbyło się 20 lat wcześniej w Berlinie i dzieło to, choć młodzieńcze, zdobyło wówczas uznanie. Jednak to, co nie wykluczone, jest mało prawdopodobne. Nie było wtedy radia, nagrań, poznawanie dzieł innych twórców było możliwe tylko podczas koncertu lub przeglądania partytury. A jednak III część Vivace prócz tego energicznego początku miała również taneczne motywy, coś jakby czeski furiant, choć nasi muzykolodzy dostrzegają tu raczej oberka. Co może jednak zdziałać sugestia. Skrajne części I Symfonii prezentowały się również melodyjnie i swojsko, a uważny słuchacz mógł dostrzec reminiscencje Moniuszkowskie. W pierwszej części Allegro molto pojawiały się jakby przebłyski z opery Verbum nobile, w czwartej natomiast Allegro con fuoco – bliższe Uwerturze koncertowej Bajka. To chyba normalne, że słuchając jakiegoś utworu po raz pierwszy w życiu staramy się przyrównywać jego elementy, do już znanych z wcześniejszego słuchania. Trudniej było natomiast znaleźć jakieś odniesienia dla II, wolnej części Adagio cantabile. Orkiestra zaczyna łagodnie z wyłączym udziałem kwintetu smyczkowego. Prawie Mahler – Adagietto z V Symfonii. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART