opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Turandot 246-345.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jeśli dzisiaj mamy 25 lipca, to jesteśmy w Bayreuth

W związku z tym ustępem zarzucano Wagnerowi uprawianie muzycznej pornografii, zanim jeszcze dalej posunie się w tym względzie Dmitrij Szostakowicz w Lady Makbet mceńskiego powiatu. Pomimo przywiązywania takiej wagi do strony teatralnej, Wagner posiadał dość słabe wyczucie dramaturgiczne. Po takim rozpętaniu żywiołów prosiłoby się równie mocne i szybkie zakończenie w postaci starcia z Melotem, który sprowadza króla Marka i demaskuje przed nim kochanków. Zamiast tego mamy statyczny, czysto retoryczny monolog tego drugiego, którego nie mógł uratować nawet Georg Zeppenfeld mimo pięknego głosu i umiejętności natury deklamacyjnej, również pod względem nieskazitelnej dykcji.

 

Bayreuth 464-144

 

Skądinąd u Wagnera długo nic się nie dzieje, by potem nastąpiło deus ex machina nagłe przyśpieszenie i zakończenie biegu wypadków jak ma to miejsce w tym akcie. Moim zdaniem Stephen Gould lepiej odnajduje się w partii Tristana niż Zygfryda, choć od czasu do czasu w śpiew wkradały się szmery, oznaki sforsowania głosu. Inscenizacja Rolanda Schwaba nie jest "inwazyjna", a więc narzucająca się i przytłaczająca muzykę, utrudniająca śpiewakom ich pierwszoplanowe zadania wokalne, lecz raczej podążająca za nimi i im służąca. Do pewnego stopnia nawiązuje do „nowego Bayreuth“ Wielanda Wagnera z lat 50. i 60., a więc nieokreślająca dokładnie czasu i miejsca akcji, przydając im uniwersalnych znamion. Dotyczy to kostiumów oraz abstrakcyjnych projekcji wideo, odzwierciedlających przede wszystkim klimat muzyki. Spotkało się to z aprobatą publiczności, trochę już zmęczonej źle pojmowaną reżyserską „kreatywnością“. Tym razem nieco spóźniono się z wygaszeniem świateł, co było właśnie wynalazkiem Wagnera po wcześniejszych eksperymentach Meiningeńczyków w celu stworzenia całkowitej iluzji świata przedstawionego (u Moliera i w ogóle w teatrze francuskim szczególnie honorowani widzowie zasiadali wprost na scenie, pośród aktorów jako równie godni podziwu, nie pozwalając zapomnieć, że ma się do czynienia z grą, a w teatrze włoskim przedmiotem zainteresowania w równym stopniu było to, co działo się na scenie, jak i w lożach).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART