opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jeśli dzisiaj mamy 25 lipca, to jesteśmy w Bayreuth

Gdzie tradycyjnie tego dnia rozpoczyna się Wagnerowski festiwal, z wyjątkiem okresu bezpośrednio po wojnie oraz roku pandemii. Na inaugurację sto dziesiątego dano nową inscenizację Tristana i Izoldy, wyreżyserowaną przez Rolanda Schwaba, a od strony muzycznej przygotowaną przez Markusa Poschnera. Ten ostatni, który zastąpił Corneliusa Meistera, nadał słynnemu wstępowi znamiona zdecydowanie akademickie, narzucając powściągliwe tempa. Wskutek tego ów muzyczny „szał uniesień“ daleki był od przełomu jaki dokonał w rozwoju tej sztuki, bez którego nie byłoby późniejszej symfoniki Aleksandra Skriabina.

 

Bayreuth 7

 

A zatem można było powziąć obawy co do dalszego przebiegu tego przedsięwzięcia. Ale nadzieja pojawiła się prawie zaraz, wraz z rozpoczęciem akcji (skądinąd takie określenie gatunkowe nadał Wagner temu dziełu), którą otworzyła pieśń Młodego marynarza w interpretacji południowoafrykańskiego tenora Siyabongi Maqunga, odznaczającego się jasnym, dobrze ustawionym głosem o wyrównanym brzmieniu (czego nie dało się powiedzieć o wcześniej obsadzanym w tej roli z przyczyn afirmacyjnych Tanselu Akzeybeku). Prawdopodobnie jeszcze wiele o tym śpiewaku usłyszymy. Wagner niezbyt dobrze kontrastował względem siebie głosy wysokie i średnie. Często tessytury ich partii na siebie zachodzą, poza wyraźnie altową Erdą w Złocie Renu i Zygfrydzie, ogniwach Pierścienia Nibelunga. Catherine Foster jako Izolda, do której w głównej mierze należy pierwszy akt, w znacznym stopniu posługiwała się zróżnicowaniem barwowym, oddającym zmienne emocje postaci, tak że niekiedy mogło się wydawać, iż dysponuje głosem niższym i ciemniejszym od Jekatieriny Gubanowej, odtwórczyni Brangeny. Zabrakło mi natomiast siły wyrazu, również w zakresie falowania dynamiki w wielkim duecie miłosnym tytułowych protagonistów w drugim akcie, którego jest on osią. Jego przyśpieszony początek odzwierciedla narastającą ekscytację seksualną pary, a po szczytowej kulminacji następuje wyczerpanie, znajdujące ujście w ostatecznym zlaniu się głosów obojga. Ponadto daje w nim znać o sobie organiczny związek Erosa i Thanatosa, kiedy bohaterowie w najwyższym uniesieniu miłosnym pragną zarazem unicestwienia, kierując nawzajem wezwanie: „Pozwól mi umrzeć“.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART