GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMisterium operowe
Strona 2 z 3
Wszystko jednak dzieje się po to, by stworzyć podłoże dla postaci epickich, które są zarazem celebransami religijnego misterium. Takimi są Prologos/Epilogos w dobrym wykonaniu Pawła Michalczyka, a zwłaszcza prorok Elihu, sugestywnie przedstawiony przez Jakuba Borowczyka.
Starotestamentowa, a więc Żydowska przypowieść o nieszczęśliwym Hiobie, któremu kara surowego Boga nie odebrała wiary, choć stracił siedmiu synów i trzy córki oraz cały pokaźny majątek, wiedzie nas ku bliższym nam czasom Chrześcijaństwa. Po ceremonii chrztu i wieści o pojawieniu się Mesjasza, czyli w okolicznościach Nowego Testamentu i krwawej ofiary zmywającej grzechy, następuje sprawiedliwe rozsądzenie dla wspólnoty i także dla Hioba.
Opera, która w sposób niejako filmowy wprowadza nas na początku w uwspółcześnione realia przenosi akcję, podobnie jak np. w Mistrzu i Małgorzacie Bułhakowa, w czasy starożytne, czy wręcz mityczne, by podkreślić uniwersalność wymowy tej historii. Autor dramatu o Hiobie sam będąc mistykiem posługiwał się później sformułowaniem, iż Żydzi są „starszymi braćmi w wierze”, co zaczerpnął od romantycznego filozofa Andrzeja Towiańskiego, tego samego, który miał silny wpływ na Adama Mickiewicza. Stworzony przez Karola Wojtyłę utwór jest właśnie egzemplifikacją tego poglądu. Przebieg misterium odbywającego się na scenie też stoi gdzieś w połowie drogi pomiędzy obrządkiem synagogalnym i katolickim. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |