GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMisterium operowe
Strona 1 z 3
Pełne niejasnych znaków, ruchów, symboli jest przedstawienie Hiob Krzesimira Dębskiego w Polskiej Operze Królewskiej, które można obejrzeć w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach. Chodzi o zaprezentowanie postaci i losu Hioba, biblijnego bohatera, o którym się mówi, że był dobry i sprawiedliwy, a spotkała go kara, jak dla zatwardziałego grzesznika.
Pozorna sprzeczność tej historii, w której padają m.in. słowa, że niewinnych się nie karze, wymaga bardzo starannego umotywowania, co starał się uczynić w swoim dramacie Karol Wojtyła, następnie rzecz opracował (z pewnymi sugestiami Ryszarda Peryta) kompozytor Krzesimir Dębski, a później jeszcze sprawę obudował własną wyobraźnią reżyser Tomasz Cyz.
Zapewne nie wszystko w tej inscenizacji pasuje do zilustrowania tej dosyć skomplikowanej logicznie i etycznie historii, w której Bóg zsyła karę na niewinnego, aby go wypróbować. Autorzy widowiska podsuwają widzom rozmaite tropy, np. każą występującym członkom chóru, a więc społeczności Ziemi Us, reagować na określone wiadomości epileptycznymi drgawkami, chwiać się tanecznie, biegać bezładnie, padać bezwładnie. Wprowadzają rozmaite postacie uzupełniające dramat Wojtyły, np. chłopca z tornistrem, osobistości w sędziowskich togach wyrastające ponad głowy pozostałych, ciemne okulary dla choreutów, niewiastę (żonę) z niemowlęciem itd. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |