GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUśmiech na ustach
Strona 2 z 2
Może po operetce wiedeńskiej oczekiwalibyśmy większej lekkości, choć z drugiej strony Kraina uśmiechu jest bodaj jedyną pozycją tzw. „podkasanej muzy”, która nie kończy się typowym happy-endem, lecz tonie we łzach nad kresem pięknej romantycznej miłości. Operetka pokazuje więc prawdę, że różnice kulturowe pomiędzy Europą i dawnymi Chinami są zbyt poważne, aby móc działać swobodnie i układać swe życie wedle życzenia.
Operetka w swym tradycyjnym rozumieniu przyzwyczaiła nas do beztroskiej zabawy, żartów i dowcipów, nieskomplikowanej intrygi, która w końcu znajduje szczęśliwe rozwiązanie, jest, jak mawiał Gombrowicz, „boskim idiotyzmem”. Tutaj zaś dominuje raczej powaga, nostalgia i życiowa mądrość. Jednak nie zmienia to faktu, że o Krainie uśmiechu się nie zapomina z uwagi na piękne melodie, jeden z największych przebojów „Dein ist mein ganzes Herz” z polskimi słowami – arią „Twoim jest serce me”, którą powinien mieć w repertuarze każdy tenor.
I wreszcie z uwagi na morał, który w tym utworze powtarza się zarówno z tekstem, i jako samodzielna melodia: „Uśmiech na ustach, na dobre i złe, Nikt nie odgadnie, że prawdy są dwie: inna dla siebie i dla świata”. Choć ze sceny, a właściwie z ekranu padały słowa niemieckie, ale Multikino zapewniło polskie napisy. Były one zgodne z tłumaczeniem tradycyjnie już zakorzenionym w historycznych wykonaniach, ale teksty dialogów mówionych, choć było ich zdecydowanie mało, przełożył niezawodny w tych zadaniach Bartek Majchrzak. Tą pozycją Multikino zakończyło sezon operowy. Z ciekawością oczekujemy co będzie propozycją w jesieni. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |