GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKto lepszy? Hugenoci czy katolicy?
Strona 2 z 4
Opera jednak nie jest historyczną rekonstrukcją wydarzeń, bo doświadczony librecista Eugène Scribe, który pisał też dla takich kompozytorów jak Boieldieu, Auber, Halévy a nawet Verdi, wiedział, że sceniczne dramaty trzeba ku uciesze publiczności podlać melodramatycznym sosem, i wprowadzał do fabuły także osoby fikcyjne, zaplątane w intrygi miłosne. To oczywiście daje spore pole do popisu współczesnym inscenizatorom i w Brukseli taki popis był. Swobodnie i dosyć libertyńsko potraktowano wszelkie rozkosze ciała.
W scenie u hrabiego Neversa prawie wszyscy panowie z chóru obnażają się do pasa i ruszają w niedwuznaczne pląsy. Na dworze Małgorzaty de Valois (siostry naszego Henryka Walezjusza) kompletnie gołe panny zalecają się do królowej, ale i do przybyłego Raoula. Sama królowa odbywa stosunek z zakochanym w Walentynie Raoulem, a tańczące Cyganki gdzieś zapodziały biustonosze.
Jest jeszcze alegoryczna scena baletowa wykonywana przez zupełnie nagą parę mieszaną. Jednak te wizualne atrakcje nie zmieniają tragicznej wymowy dzieła, gdzie są uwidocznione akty przemocy, rozstrzeliwania, zbiorowe egzekucje – ta scena w finale opery zdaniem miejscowego krytyka nawiązywała do Holokaustu, ale w naszym, polskim odbiorze kojarzyła się z wydarzeniami na Ukrainie. I wszystko co złe wynika z ambicji kościołów, co również znalazło wyraz w inscenizacji. Wydaje się, na początku, że więcej winy spoczywa po stronie katolików, a protestanci są bardziej moralnie wstrzemięźliwi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |