opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Mitrydates, król Pontu” Mozarta na scenie Opery w Kopenhadze

W rezultacie nie wiadomo kto jest kto, kto jest mężczyzną, a kto kobietą, i dlaczego śpiewa to, co śpiewa. Jedyna postać opery mająca brodę, to sam król. Postacie pojawiają się na scenie na tle abstrakcyjnych dekoracji wykoncypowanych jako rodzaj nagich skał, które, w innym oświetleniu, wyglądają jak żeńskie narządy płciowe. Nieruchomo stojący śpiewacy otoczeni są sporą ilością tancerzy, którzy głównie pełzają po scenie w abstrakcyjnych geometrycznych układach. Arie są piękne, ale długie, na scenie albo nie dzieje się nic, albo bardzo mało, a jak się dzieje, to nie sposób zrozumieć co. Na dodatek wszystkie głosy są wysokie: król to tenor, księżniczka – sopran, jeden z synów kontratenor-sopran, drugi syn kontratenor-alt, występuje jeszcze jeden sopran, oraz kontratenor-sopran. Po pół godzinie oczy same się zamykają.

 

Mitirdate,Kopenhaga 3

 

W drugiej części przedstawienia scena jest pusta, skały zniknęły, tak jak i tancerze. Soliści są w tej części obecni wszyscy razem na scenie, każdy z nich zamknięty w czymś w rodzaju pionka szachowego, poruszają się na niewidocznych kółkach, wysuwając się do przodu na czas śpiewania kolejnych arii. Nie ma wytłumaczenia, dlaczego druga część przedstawienie jest tak różna od pierwszej. W sumie jest to koncert w wykonaniu bardzo dobrych solistów (angielski tenor Stuart Jackson, duński kontratenor, Morten Grove Frandsen, sopran koloraturowy, Elisabet Einarsdottir, sopran Emöke Baráth, alt Kari Dahl Nielsen i tenor Sebastian Monti) śpiewających na tle wspaniałej orkiestry, której ideał dźwiękowy znajduje się gdzieś pomiędzy barokiem a klasyką.

 

Mitirdate,Kopenhaga 4

 

Orkiestra gra na historycznych instrumentach, a muzyka przebija się poprzez barokowe konwencje ku nowemu stylowi. Pytanie jest tylko jedno: czy warto aż tak ignorować widza, każąc mu słuchać pięknej, lecz bardzo jednorodnej muzyki w absurdalnych kulisach? Jedyną rzeczą, która może uzasadnić fakt, że koncertu tego słuchamy w teatrze, a nie w sali koncertowej, są wspaniałe efekty świetlne oraz zmieniająca się wielokrotnie gra światła i cieni (za światło odpowiedzialny był Olaf Freese). Wcale nie dziwi fakt, że duża część widzów opuszcza teatr podczas pauzy.

                                                                                 Eva Maria Jensen


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART