opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

75 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Romantyzm temperowany przez akademizm czyli Odyseja według Maxa Brucha

To także operowanie dobrze słyszalnym mezza voce, przy czym trzeba przyznać, że prowadzący koncert Łukasz Borowicz odpowiednio kształtował dynamikę, by śpiewacy nie musieli przedzierać się przez brzmienie orkiestry, a nawet tutti z udziałem chóru. Kunszt wokalny Magdaleny Bernackiej można było w pełni docenić dopiero w ustępie zatytułowanym Penelopa tkająca szatę, w którym wykazała się pięknym kształtowaniem frazy oraz różnicowaniem planów dynamicznych.

 

Filharmonia Krakowska 164

 

Głos Natalii Rubiś jako Nauzykaa momentami przybierał ostre brzmienie, zwłaszcza przy zwiększonym natężeniu dynamiki, przy zmniejszonym, w obydwu dwuśpiewach, jak pod koniec XIX wieku chciano spolszczyć duet, z Odyseuszem, wywierał korzystniejsze wrażenie. Z różnym powodzeniem sprawdziło się powierzenie śpiewakom z chóru epizodycznych partii, niemniej stawiających niekiedy przed nimi nie lada wymagania i wyzwania wokalne (na przykład w przypadku tenorowej Hermesa). Nie odczuwało się najmniejszego wysiłku w śpiewie Katarzyny Guran, kolejno użyczającej głosu Leukotei i Atenie.

 

Filharmonia Krakowska 165

 

Również do udanych zaliczył występ Patryk Wyborski jako Tejrezjasz, Alkinoos i Sternik. Duża rola przypada chórowi przygotowanemu przez Piotra Piwkę, na którym w znacznej mierze spoczywa prowadzenie narracji. Łukasz Borowicz szerokim gestem zarysował luźną właściwie dramaturgię tego monumentalnego dzieła, umiejętnie rozkładając kulminacje. Zwłaszcza finał w jego ujęciu wywierał zgodnie ze słowami libretta Wilhelma Paula Graffa prawdziwie triumfalne wrażenie jak przystało na zakończenie 77 sezonu koncertowego Filharmonii Krakowskiej. Wybrzmiał on hucznie i uroczyście, mimo początkowo niesprzyjających okoliczności epidemicznych i przyjdzie go zaliczyć do bardziej udanych. Warto też odnotować, że po okazjonalnym słowie dyrektor Mateusz Prendota, bez ujmy dla swego stanowiska, stanął w jednym rzędzie ze swymi dawnymi kolegami tenorami, by bezpośrednio współuczestniczyć w przebiegu omawianego koncertu.

                                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART