opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Romantyzm temperowany przez akademizm czyli Odyseja według Maxa Brucha

Oratorium Odyseusz op. 41 Maxa Brucha jest nie tyle dziełem szczerego natchnienia, ile solidnego warsztatu kompozytorskiego. A więc sztuki kontrapunktu oraz instrumentacji, nie przesadzającej wszakże z kolorystyką, co przesądza o jego przynależności do nurtu akademizmu. Pod względem narracyjno-dramaturgicznym jest to już myślenie w kategoriach wagnerowskich.

 

Filharmonia Krakowska 162

 

A zatem oratorium nie składa się z zamkniętych numerów, lecz z większych całości, tworzących ciąg obrazów, w których ważną rolę odgrywa dźwiękowe malarstwo (scena burzy, na koniec której wzburzone odmęty morskie uciszały kojące dźwięki fletu Magdaleny Di Blasi i oboju Pawła Nyklewicza), czy efekty onomatopeiczne (potężne pizzicato kwintetu smyczkowego imitujące w śpiewie rapsodów kytarowy akompaniament), aczkolwiek ustępowi z chórem syren nie dostawało zmysłowej uwodzicielskości.

 

Filharmonia Krakowska 163

 

Zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że pod względem ilustracyjnych efektów natury programowej w pełni dorównuje niemieckiemu kompozytorowi Stanisław Moniuszko w o sześć lat wcześniejszych Sonetach krymskich. W znacznej mierze główny ciężar spoczywa na tytułowej partii, obsadzonej zgodnie z muzyczną retoryką przez barytona, skoro Odyseusz jest mężem w słusznym wieku. Podobnie jak Penelopa, która również przewiduje wykonawczynię dysponującą głosem średnim. W tego pierwszego wcielił się pierwszy baryton Rzeczypospolitej – Mariusz Godlewski. Artysta nie tylko odznacza się pięknym materiałem głosowym, o nośności i nasyconej alikwotami barwie, ale potrafi czynić z niego właściwy użytek artystyczny. Kiedy wymaga tego sytuacja potrafi mu przydać nieco matowy odcień, albo z łatwością wspiąć się do rejestru prawie tenorowego, gdy daje wyraz emocjonalnemu uniesieniu czy lękowi postaci.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART