GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPolski pejzaż muzyczny z ukraińskim akcentem w tle
Strona 1 z 2
Piątkowy i sobotni koncerty Filharmonii Krakowskiej wypełniła dwudziestowieczna muzyka polska, ale na początek zabrzmiała kompozycja z ogarniętej wojną Ukrainy, zastępując dotąd odgrywany hymn sąsiadów. Uwertura ukraińska Bohdana Krywopusta zakorzeniona jest w muzyce połowy ubiegłego stulecia. Operuje schromatyzowaną harmoniką i gęstą fakturą orkiestrową. W jedynym ustępie bardziej melodycznej natury pojawiają się motywy orientalnej proweniencji. Gdyby może zdjąć nieco dynamiki, to kompozycja ukazałaby bardziej zróżnicowane oblicze.
Zaliczyć ją można do nurtu polistylistycznego elegancko rzecz ujmując, a bardziej dosadnie eklektycznego. Bez wątpienia nie jest to utwór, który zapełniłby lukę po skazanych na banicję z estrad rosyjskich kompozytorach. Początkowo mogło się wydawać, że przepaść dzieli poprzednią pozycję od Koncertu wiolonczelowego zmarłego przed czterema laty Stanisława Moryty.
Orkiestra zredukowana do smyczków bynajmniej nie sprawiała wrażenia zubożonej, operując zarazem interesującą artykulacją, w interakcjach z którą solowy instrument rozwija wirtuozowskie figuracje i płynnie przechodzi do dwóch rozbudowanych kadencji. Środkowe ogniwo oznaczone jako Lugubre (Ponure) utrzymane jest w trójdzielnej postaci z ożywionym epizodem przechodzącym w kadencję, przy czym w skrajnych odcinkach dochodzi do głosu śpiewna natura tego instrumentu. Finał zgodnie z oznaczeniem Agressivo posiada wybitne tego rodzaju znamiona, stanowiąc zwięzłą konkluzję tradycyjnej pod względem konstrukcji formy koncertowej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |