opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 czerwiec 2023       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kijowian muzyczna misja pokojowa w Warszawie

W czwartek w Filharmonii Narodowej wystąpiła Kijowska Orkiestra Symfoniczna (dziś da koncert w Łodzi). Na początek zabrzmiała Symfonia C-dur Maksyma Berezowśkiego. Jest to utwór w stylu włoskim, a więc trzyczęściowy (bez menueta), co nie dziwi, jeśli zważy się, że jego autor przez kilka lat przebywał na półwyspie Apenińskim, gdzie w Livorno z powodzeniem wystawił operę Demofonte. Nazywany ukraińskim Mozartem, studiował u słynnego ojca Giovanniego Martiniego i został członkiem bolońskiego Towarzystwa Filharmonicznego, co temu drugiemu nieco wcześniej przyszło nie bez pewnych trudności. Jak przystało na kompozycję klasycystyczną, charakteryzuje się wyrazistym pulsem, a przy tym odznacza się zróżnicowaną instrumentacją z liczną reprezentacją instrumentów dętych. Berezowśky stanowił pierwowzór dla fikcyjnego kompozytora Sosnowskiego, którego śladami podąża rosyjski poeta Gorczakow w filmie Andrieja Tarkowskiego Nostalgia. Głównym punktem programu było wszakże wykonanie III Symfonii h-moll op. 50 Borysa Latoszynśkiego, opatrzonej tytułem Pokój zwycięży wojnę. Prawdopodobnie z tego powodu została wybrana, choć wydaje się najbardziej wychodzić naprzeciw estetyce socrealistycznej spośród utworów tego gatunku w dorobku wspomnianego twórcy, choć i tak nie uchroniło go to przed oskarżeniami o formalizm.

 

Zmierzch bogow 917-4575

 

Nie brakuje w niej patetycznych zwrotów i gestów, zwłaszcza w sekcji instrumentów dętych blaszanych, motywów marszowych z werblami w tle w skrajnych ogniwach, a także batalistycznej ilustracyjności w formie ostinata w drugiej części Andante con moto. Czy za przejaw muzycznej semantyki uznać należy wplecenie do narracji w pierwszym ogniwie cytatu ze Zmierzchu bogów Richarda Wagnera? W odróżnieniu od pozostałych jego czterech symfonii, ta reprezentuje pełny cykl tej formy, zawierając scherzo Allegro feroce, skądinąd najbardziej oryginalne z całości. Pełne motoryki i dysonansowej harmoniki, interesująco zinstrumentowane, między innymi przy użyciu ksylofonu. Finałowi zarzucano za mało optymistycznej afirmatywności i wymuszono jego przeredagowanie, ale kijowscy symfonicy pod dyrekcją Luigiego Gaggero przedstawili jego oryginalną, pierwotną wersję. Program uzupełniła Fantazja na tematy z „Fausta“ Gounodop. 20 Henryka Wieniawskiego oraz Modlitwa Myrosława Skoryka, również z udziałem solisty, skrzypka Janusza Wawrowskiego. Ten drugi utwór powstał dla uczczenia ofiar wypadków z przełomu lat: 2013/2014. Trochę kuriozalnie przedstawiała się sprawa z ukraińskim hymnem. Wykonany został dopiero na początku drugiej części, a następnie zagrany na... bis. Kiedyś dobrym obyczajem było wykonywanie przez zagraniczne zespoły na wstępie hymnu gospodarzy i własnego. Pamiętam z dzieciństwa jak postąpiła tak Royal Philharmonic Orchestra z Liverpoolu i w przerwie, w gronie znajomych moich rodziców, toczyła się typowo angielska dyskusja, czy po hymnach powinno się bić brawa, czy nie, ponieważ w tym konkretnym przypadku one się rozległy.

                                                                        Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART