GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUczucia pozamałżeńskie
Strona 1 z 2
Spektakl w Akademii Teatralnej jest maksymalnie surowy, oszczędny, ale zarazem bardzo komunikatywny. Wszystko tutaj zostało przemyślane pod kątem wyrazistości. Nawet zegar zawieszony nad drzwiami nie trafił tu przypadkowo. Nie jest to zwykły czasomierz odmierzający minuty i godziny, ale zegar ponadczasowy. Mała wskazówka porusza się z prędkością sekundnika a duża jest dużo wolniejsza. Mówi nam to o względności dziania się albo uniwersalności historii pokazywanej na scenie.
Bo z jednej strony sprawa Fedry, która jest siostrą Ariadny, wzięta jest z Eurypidesa czyli IV w. p.n.e., z drugiej XVII-wieczny autor Racine opowiada ją w moralnie rozhuśtanej Francji, za co zresztą poniesie konsekwencje. A w końcu oglądamy ją dziś, we współczesnych kostiumach nieco zubożonych pozbawieniem bohaterów butów (i skarpetek). Oni wszyscy są w jakimś astralnym domu, namiocie, pałacu, którego całe wyposażenie stanowią proste stołki, bokserski worek treningowy, drzwi, wspominany już zegar.
Na ścianie widzimy jeszcze symboliczne imitacje pałacowych okien. Więcej niczego już nie potrzeba. Jak charakteryzuje pisarstwo Racine'a Boy-Żeleński, „motor działający, to miłość, we wszystkich odcieniach i kombinacjach". Tak też jest w Fedrze – miłość to zarazem nienawiść, zazdrość to chęć zemsty, niewinność to zagrożenie. I wszystkim tym uczuciom towarzyszy niezmierny ból. Młodzi aktorzy wystawieni na niebezpieczne pułapki klasycznego tekstu, choć we współczesnym przekładzie Antoniego Libery, oddają cały swój talent charakterystyce postaci. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |