opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

66 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Drugie oblicze pasyjne Bacha

Dwie godziny później, tym razem w Filharmonii Krakowskiej, zabrzmiała Bachowska Pasja wg św. Mateusza BWV 244. Wkładem tej instytucji były jej chóry: mieszany i dziecięcy, które dołączyły do zespołów Capellae Cracoviensis, a na ich czele ponownie stanął Jan Tomasz Adamus. Wbrew obiegowej opinii jest to dzieło bardziej operowe w barokowym rozumieniu, a to ze względu na znaczną ilość arii. Warto w tym kontekście przywołać jako punkt odniesienia utwory tego rodzaju Georga Friedricha Händla, rówieśnika i saksońskiego krajana Bacha, któremu nie dane było spotkać się z nim osobiście poza kolacją u Paula Barza. Hiszpański tenor Juan Sancho ze względu na liryczną odmianę głosu zręczniej wpisał się w tradycję wykonawczą partii Ewangelisty. Jasny i giętki głos, z naturalnością otwierający się na wysokie dźwięki, z równą biegłością radził sobie z narracyjnymi recytatywami, od czasu do czasu przydając im melodycznego charakteru, co figuracjami w ariach. 

 

Jan Adamus 421-296

 

Z kolei bas Marka Opaski wydał mi się nieco za wątły, pozbawiony głębi i ciemnej barwy jak na potrzeby charakterystyki postaci Jezusa. Chórom udało się uzyskać homogeniczne brzmienie, ale ceną była ich mniejsza ruchliwość i pewna ociężałość. Na przykład towarzysząc solistkom w podwójnej arii So ist mein Jesus nun gefangen, nieco opieszale podjął na nowo zawieszony tok, do którego na moment wkradła się przejmująca pauza generalna, wyrażająca wstrzymanie oddechu przez turbę, będącą świadkiem uwięzienia Jezusa. Spośród solistów wyróżniał się kontratenor Piotr Olech, między innymi w arii Sehet Jesus z uporczywie powracającym motywem wiolonczel. W przypadku innych można było odnieść wrażenie, że ich partie do pewnego stopnia przekraczały możliwości głosowe, ale równie dobrze mogło to wynikać ze zmęczenia związanego z niespełna dwugodzinnym odstępem pomiędzy prezentacjami tych monumentalnych form. Jak Adagietto Mahlera z V Symfonii stało się nieodłączne od Śmierci w Wenecji Viscontiego, Wschód słońca Tako rzecze Zaratustra Straussa przylgnęło do Odysei kosmicznej Kubricka, a nokturnowe ogniwo z Muzyki...Bartóka do Lśnienia tegoż, tak aria Erbarme dichns trwałe zrosła się z Ofiarą Tarkowskiego, nabierając w związku z tym dodatkowych treści natury transcendentalnej. Stąd wiąże się na nią szczególne oczekiwania, jak zabrzmi tym razem, a jedynie poprawne wykonania odczuwa się jako rozczarowujące. Tym, czym dla Pasji Janowej jest otwierający chór Herr, meine Herrschen, skądinąd w Zwierciadle przywoływanego Tarkowskiego wyrażający zaakceptowanie świata takim jakim jest i odzyskanie duchowej równowagi, tym dla Mateuszowej jest zamykający lament chóralny Wir setzen uns mit Tränen nieder. Wczoraj stanowiło solidne dopełnienie, ale nie otwierało przed słuchaczami szerszych perspektyw metafizycznych. O ile wcześniejsze wykonanie Pasji Janowej było odkrywcze i olśniewające, o tyle Mateuszowej trudno uznać za porywające. Nie odbiegało od przyjętej praktyki i mieściło się w szeroko pojętej normie.

                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART