opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 czerwiec 2023       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

17 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Teatr pasyjny Johanna Sebastiana Bacha

Z tego względu uznać należy za nieprzypadkowy wybór Teatru im. Słowackiego w Krakowie na miejsce wykonania Bachowskiej Pasji wg św. Jana, w katalogu Schmiedera znajdującej się pod pozycją 245. Tej zewnętrznie mniej okazałej i efektownej, skupionej nade wszystko na ewangelicznym przekazie. Poprowadzona przez Jana Tomasza Adamusa z zespołami Capellæ Cracoviensis nieoczekiwanie przybrała wielowymiarową postać, odsłaniając dotąd niedostrzegane aspekty. Karol Kozłowski, dysponujący pełnobrzmiącym głosem tenorowym, mógł się wydawać nie do końca predestynowanym do interpretacji partii Ewangelisty, w której przyzwyczailiśmy do bardziej matowej barwy i falsetowania. Ale wskutek tego w jego ujęciu zyskała ona na dramatyzmie kosztem zwyczajowo nieco histerycznej ekspresji. Nie oznaczało to wszakże rezygnacji z odwoływania się w zależności od sytuacji narracyjnej do bardziej złożonych i wyszukanych środķów artykulacyjnych.

 

Jan Adamus 421-286

 

Z kolei Jacek Ozimkowski ze swej strony zadbał o stworzenie wiarygodnego wizerunku postaci Jezusa, między innymi za sprawą głosu o odpowiednim ciężarze gatunkowym i jego modulacjom, dostosowanym do retorycznej wymowy recytatywów. Szczególnie odkrywczo zabrzmiały chorały, często traktowane na podobieństwo recitativi secchi w barokowych operach, a więc do pewnego stopnia jako zło konieczne, ogniwa łącznikowe w oczekiwaniu na bardziej atrakcyjne i oryginalne arie i chóry koloryzowane melizmatami. Za każdym razem przydano im odmienny, indywidualny odcień, dzięki czemu skupiały na sobie uwagę i zainteresowanie dla własnych walorów muzycznych. Może przydałoby się natomiast większe zindywidualizowanie kolorystyczne instrumentów towarzyszących głosom wokalnym w ariach (obojów i fletów). W drugiej jednak części ich brzmienie zyskało na brzmieniowej szlachetności, co dotyczyło zwłaszcza amorki i violi da gamba. Z kolei w otwierającym chórze Herr, unser Herrschen (Panie, nasz Władco) występowało zbyt wiele zróżnicowania barwowego, co pozbawiło go pożądanego rysu surowości, ale ten zamykający Herr, lasd dein lieb Engelein był już pełen wyrazowego skupienia. W sumie interpretacja trzymała słuchaczy w niesłabnącym napięciu, odznaczając się znacznym nerwem dramatycznym, i należała do ciekawszych i bardziej udanych jakie dotąd miałem okazję słyszeć.

                                                                    Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART