GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Mignon” Thomasa w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 3 z 5
Nie jest to wszakże na tyle uciążliwe, aby zepsuć widzom ogromną przyjemność delektowania się niezwykle atrakcyjną i pod każdym względem utrzymaną na wysokim poziomie realizacją. Jak wiadomo treść opery została wywiedziona przez librecistów Michela Carrégo i Jules’a Barbiera z powieści Goethego, zatytułowanej „Lata nauki i wędrówki Wilhelma Meistra”.
Opisują oni sytuację, w której młody człowiek Wilhelm, wzruszony smutnym losem Mignon (ni to dziewczyny ni chłopaka), będącej niejako własnością Jarna, szefa cygańskiej trupy, wykupuje ją, odkrywając pod koniec opery, iż tak naprawdę ma do czynienia z piękną dziewczyną. Po wielu perypetiach młodzi wyznają sobie miłość, a zakochana wcześniej w Wilhelmie aktorka Filina pociesza się w ramionach jej innego adoratora - studenta Fryderyka.
Ponieważ główni protagoniści są aktorami, Boussard osadza swoją wizję w świecie teatru, czyli jak sam to określa: „w miejscu, w którym nieprawdopodobne jest postrzegane jako prawdziwe”. Mamy tu zatem do czynienia z efektownie wykorzystanym procederem teatru w teatrze, w którym kluczową rolę odgrywa scenografia (Vincent Lemaire), przedstawiająca niemalże lustrzane odbicie widowni Opery w Liège. Znajdujący się jakby pod drugiej stronie owego symbolicznego lustra widzowie-chórzyści należą do świata fikcji, który jest często oddzielany od operowej publiczności, czyli świata realnego, zasuwaną kotarą. Do świata realnego należą też odgrywający swoje role bohaterowie opery i to właśnie oscylowanie pomiędzy tymi dwiema sferami stanowi frapującą stronę koncepcji Boussarda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |