opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Akwarela" Joanny Freszel i Bartosza Kominka

To ona otwiera pierwszą płytę duetu Freszel & Kominek, a jednocześnie staje się inspiracją dla tytułu całej płyty – Akwarele. Znany z filmu Rejs inżynier Mamoń twierdził, że lubi tylko te piosenki, które już zna, i trochę na tej zasadzie zbudowana jest płyta wydana przez DUX. Bo choć większości pieśni Ludomira Różyckiego i Grażyny Bacewicz raczej się nie śpiewa, ale na płycie znalazły się też pozycje bardzo znane i lubiane. Wymieńmy je od razu – to słynny Walc Caton, czyli aria z opery Różyckiego Casanova, jest także artystyczna aranżacja popularnej kołysanki A-a-a kotki dwa. To pewnie nawet inżyniera Mamonia zachęciłoby do słuchania. Joanna Freszel dysponuje techniką wokalną bez zarzutu. Jej piękne „góry” są ozdobą każdej pieśni, jej interpretacja daje pojęcie o sensie poetyckim i muzycznym każdego utworu, jej dykcja pozwala zrozumieć ok. 50 procent słów. Czy to dużo, czy mało? Oczywiście recital pieśniarski to wspólne dzieło śpiewaka i pianisty. Bartosz Kominek jest dobrym partnerem muzycznym – dopowiada fortepianem, to czego się nie da uchwycić słowami.

 

CD Freszel,Kominek

 

Dlaczego jednak Akwarele? Ten tytuł tłumaczy, że pieśni Ludomira Różyckiego oraz Grażyny Bacewicz są „malowane dźwiękiem”,  „malowane słowem”, bo to język nadaje pieśniom niepowtarzalny charakter, ich unikalną aurę. Kompozytorzy dobrali wiersze według swoich upodobań i może trochę zgodnie z modą. Różycki wybrał mroczną, miejscami mistyczną poezję Tadeusza Micińskiego. To najlepiej słychać w otwierającej płytę pieśni Akwarele: „Jesienne lasy, ruiny w wodzie”. Cykl miłosny kończy utwór Twe usta, ze słowami Zygmunta Różyckiego, gdzie kilka razy powtarza się niemal rozpaczliwe zawołanie:„Chcę ust pożaru miłosnej pieszczoty”. Gorycz i błaganie kierowane jest raz do kochanka, innym razem do Boga. Nieco inaczej prezentują się pieśni Grażyny Bacewicz, kompozytorki „nowego pokolenia”, bardziej nastawionej na modernizm i folkloryzm, a mniej na nihilistyczny spleen, czyli krótko mówiąc chandrę. W propozycji zawartej na płycie jest trochę poezji arabskiej w tłumaczeniu Leopolda Staffa, a także Rabindranatha Tagore w tłumaczeniu Jana Kasprowicza. Muzyczna oprawa tych pieśni mniej jednak przejmuje się skalami Orientu, bardziej wnika w istotę ludzkich dramatów, takich jak np. Rozstanie czy Samotność. Pojawiają się też wiersze Gałczyńskiego, Broniewskiego, jest obowiązkowy dla naszych twórców Mickiewicz, ale recital kończą całkiem ludycznie Boli mnie głowa (ze słowami samej Grażyny Bacewicz) i zaczerpnięta z folkloru Sroczka. Płyta utrzymana w tonacji różowej (projekt Agnieszki Zakrzewskiej) kojarzy się bardziej z pastelami niż akwarelami, ale to niezależnie od wszystkiego sugeruje pewną kruchość i delikatność.

                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART