opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Spektakl kroczy majestatycznie

W przeciwieństwie do Kongresu Wiedeńskiego z roku 1815. Z kolei teatralna anegdota głosi, że do właściwego wystawienia Don Carlosa Giuseppe Verdiego potrzeba zaledwie trzech basów, z tego jednego profondo, dramatycznych odmian sopranu, tenora, mezzosopranu i barytona. I obsada jest skompletowana. Bagatela! Łatwo powiedzieć, gorzej z zastosowaniem w praktyce. Na dodatek nowojorska Metropolitan Opera (transmisja obejrzana 26 marca w krakowskim kinie Kijów należącym do sieci Apollo-Film) po raz pierwszy siegnęła po oryginalną, paryską wersję, a więc z dodatkowym aktem-prologiem w Fontainebleau i w języku francuskim.

 

Don Carlos,MET 1

 

Przede wszystkim brakowało nerwu scenicznego, zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach, złożonych z trzech aktów. A także nie dostawało wybitniejszych osobowości wokalnych i scenicznych. Właściwie, poza Johnem Relyea jako Wielkim Inkwizytorem, żaden z głosów nie odpowiadał w pełni oczekiwaniom przewidzianym przez kompozytora. Matthew Polenzani w tytułowej roli, zwłaszcza w pierwszym akcie raził manierycznością w arii Je l'ai vu, uciekając w artykulacji do falsetowania, a nie jest to opera francuska, jedynie do libretta w tym języku.

 

Don Carlos,MET 2

 

Dość bezbarwne i wyzbyte temperamentu było bolero księżniczki Eboli Au palais de fées, a przecież jest to nieliczny przejaw hiszpańskiego muzycznego kolorytu lokalnego. Dramatyzmu duetowi markiza Posy i króla Filipa II O Roi! j'arrive de Flandre (choć irokez na głowie tego pierwszego mógłby sugerować, iż przybywa raczej z Nowego Świata) dodawały gęste, szorstkie akordy blachy, a więc była to raczej zasługa szwajcarskiego dyrygenta Patricka Furrera, który w ostatniej chwili zastąpił niedomagającego Yannicka Nézet-Séguina. Rumieńców spektakl zaczął nabierać od czwartego aktu, a więc sceny w komnacie Filipa.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART