opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Otruta przez Bonę

Baryton Szymon Mechliński użył w swoim spocie nawet dosyć patetycznego stwierdzenia, iż opera Jareckiego to dzieło „na poziomie największych arcydzieł literatury światowej”. Ciekawą wypowiedź zanotował w swoim spocie Wojciech Parchem, odtwórca roli Stańczyka, błazna aż czterech polskich królów. Widać artysta dobrze przemyślał sens wykonywanej przez siebie partii, bo dostrzegł w niej także postawę prawdziwego mędrca i podsumował rzecz w następujący sposób: „Jego słowa brzmią dzisiaj boleśnie aktualnie, bowiem żyjemy w czasach gdy komediant stał się bohaterem całego świata.

 

Barbara Radziwillowna 7

 

Warto wreszcie zwrócić uwagę na samą realizację wykonania koncertowego na ogromnej  scenie Teatru Wielkiego, która przeznaczona jest głównie do spektakli w pełni dramatycznych, ze scenografią i kostiumami. Tym razem w tyle sceny za orkiestrą i chórem była wyświetlana ukraińska błękitno-żółta flaga, znak solidarności z walczącym narodem. A później, gdy orkiestra zagrała krótki Prolog,na ekranie pojawiły się animacje wideo autorstwa Jędrzeja Bączyka. Były one asemantyczne, przedstawiały najpierw rozwiewane przez wiatr materie, później zaś postać kobiecą otuloną powiewnymi szatami w bieli. W kolejnych częściach utworu na ekranie widać było  symetrycznie, jak w kalejdoskopie, zmieniające się figurki klocków, niby rodzaj ruchomej tapety. Następnie na ekranie znowu zajęła miejsce postać kobieca, tym razem w ciemnej narzucie, być może symbolizująca Królową Bonę. Rzecz w tym, że te animacje były jednak mało urozmaicone w stosunku do trwającej 2,5 godziny opery i nie skoordynowano zmian obrazu z kolejnymi scenami opery. W sumie więc projekcje wideo pełniły niewielką rolę estetyczno-dramaturgiczną. O wiele więcej dla zrozumienia i przeżycia akcji przynosiły kolejne wejścia na scenę postaci tej opery, jak też momenty, gdy po odśpiewaniu swej partii opuszczały deski estrady. Ponadto każdy z artystów starał się, na ile to możliwe, środkami aktorskimi wzbogacać także wizualne przekazywanie treści libretta.  Konkludując – wykonanie koncertowe opery Henryka Jareckiego dzięki twórczemu podejściu do utworu, a także dzięki walorom artystycznym samego dzieła, należy uznać za ważne wydarzenie w historii polskiego teatru muzycznego

                                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART