GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOtruta przez Bonę
Strona 5 z 5
Baryton Szymon Mechliński użył w swoim spocie nawet dosyć patetycznego stwierdzenia, iż opera Jareckiego to dzieło „na poziomie największych arcydzieł literatury światowej”. Ciekawą wypowiedź zanotował w swoim spocie Wojciech Parchem, odtwórca roli Stańczyka, błazna aż czterech polskich królów. Widać artysta dobrze przemyślał sens wykonywanej przez siebie partii, bo dostrzegł w niej także postawę prawdziwego mędrca i podsumował rzecz w następujący sposób: „Jego słowa brzmią dzisiaj boleśnie aktualnie, bowiem żyjemy w czasach gdy komediant stał się bohaterem całego świata”.
Warto wreszcie zwrócić uwagę na samą realizację wykonania koncertowego na ogromnej scenie Teatru Wielkiego, która przeznaczona jest głównie do spektakli w pełni dramatycznych, ze scenografią i kostiumami. Tym razem w tyle sceny za orkiestrą i chórem była wyświetlana ukraińska błękitno-żółta flaga, znak solidarności z walczącym narodem. A później, gdy orkiestra zagrała krótki Prolog,na ekranie pojawiły się animacje wideo autorstwa Jędrzeja Bączyka. Były one asemantyczne, przedstawiały najpierw rozwiewane przez wiatr materie, później zaś postać kobiecą otuloną powiewnymi szatami w bieli. W kolejnych częściach utworu na ekranie widać było symetrycznie, jak w kalejdoskopie, zmieniające się figurki klocków, niby rodzaj ruchomej tapety. Następnie na ekranie znowu zajęła miejsce postać kobieca, tym razem w ciemnej narzucie, być może symbolizująca Królową Bonę. Rzecz w tym, że te animacje były jednak mało urozmaicone w stosunku do trwającej 2,5 godziny opery i nie skoordynowano zmian obrazu z kolejnymi scenami opery. W sumie więc projekcje wideo pełniły niewielką rolę estetyczno-dramaturgiczną. O wiele więcej dla zrozumienia i przeżycia akcji przynosiły kolejne wejścia na scenę postaci tej opery, jak też momenty, gdy po odśpiewaniu swej partii opuszczały deski estrady. Ponadto każdy z artystów starał się, na ile to możliwe, środkami aktorskimi wzbogacać także wizualne przekazywanie treści libretta. Konkludując – wykonanie koncertowe opery Henryka Jareckiego dzięki twórczemu podejściu do utworu, a także dzięki walorom artystycznym samego dzieła, należy uznać za ważne wydarzenie w historii polskiego teatru muzycznego Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |