GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMendelssohn zamiast Mozarta
Strona 2 z 3
Do grona jego wychowanków zaliczają się Ewa Michnik, Wojciech Czepiel, Jerzy Salwarowski i Jerzy Swoboda. Co z tego można było zatem odnaleźć tego wieczora w sztuce wykonawczej Łukasza Borowicza? Artysta sięgnął po pozycje Mendelssohnowskiej symfoniki nieczęsto pojawiające się na naszych estradach koncertowych.
Zagrane zostały zgodnie z chronologią swego powstania, a nie kolejnością w numeracji, która w przypadku tego kompozytora pozostaje dość umowna i w znacznej mierze ustalona bez jego udziału, a więc pośmiertnie („Reformacyjna” w rzeczywistości poprzedziła „Włoską” i „Szkocką”, a „Druga” w ogóle nie była pomyślana przez kompozytora jako dzieło tego gatunku i tę rangę nadali jej dopiero wydawcy).
W V Symfonii D-dur op. 107 Reformacyjnej Łukasz Borowicz zadbał nade wszystko o zróżnicowanie dynamiczne, przeciwstawiając we wstępnym Andante potężnie brzmiącemu tematowi fanfarowemu ściszoną ekspozycję drugiego w smyczkach, motywu tzw. Drezdeńskiego Amen, który mimo swych antysemickich uprzedzeń wykorzystał Richard Wagner w swoim Parsifalu jako wyobrażenie agape – ceremonii odbywanej przez rycerzy bractwa św. Graala w swojej siedzibie na Montsalvacie. Imponowało też przeprowadzenie efektownego fugata w finale, w jego ustępie oznaczonym jako Allegro vivace. W przypadku II Symfonii B-dur op. 52 Pieśni pochwalnej (Lobgesang) narzucają się skojarzenia z „Dziewiątą” Beethovena, choć są całkowicie bezpodstawne, bo nie takie były intencje jej autora. Jest to raczej, wzorem uwielbianego przezeń Bacha, monumentalna kantata z rozbudowaną, poprzedzającą ją trzyczęściową sinfonią, a więc do pewnego stopnia forma hybrydowa.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |