GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHelo, Helo, Reginko!
Strona 2 z 3
Autorom spektaklu magiczne wydało się jednak same nazwisko i postać Bowiego, a nie to co Bowie zrobił z utworem Hadyny. Helokanie było tu jednak podane na samym początku w oryginale (z płyty), a grupa na ludowo przebranych panienek robiła tylko karaoke, bo jednak śpiewaczki Śląska były odpowiednio solidnie przygotowywane wokalnie.
Ich otwarte, surowo brzmiące głosy były idealnie zestrojone, co wcale nie jest takie proste. Helokanie miało znamionować nawoływanie się pasterek w górach i wykorzystywać efekt echa. Kantata Hadyny nie była cytatem z ludowej śląskiej pieśni, ale twórczą aranżacją, artystycznym opracowaniem chóralnym prostego motywu. Dziś ten styl muzycznej narracji jest traktowany wyłącznie jako „cepeliada” albo inny „odpał i obciach”.
Utworu Hadyny użyto więc świadomie jako „kontrastu” dla granej na żywo produkcji grupy rockowej Błoto. Bowie jednak przed wielu laty uznał, że to „coś” pełne szorstkich niemal burdonowych harmonii może go zainspirować. Efekt znalazł się w utworze Warszawa. Nie jest to plagiat, ale parafraza Helokania, wykorzystująca elektronicznie i instrumentalnie linie poszczególnych głosów śląskiego chóru i solistek. Utwór zachowywał i powtórzył nawet glissandowe fragmenty motywu. Po instrumentalnym wstępie pojawia się część wokalna z jakimś egzotycznym, wymyślonym pewnie przez Bowiego tekstem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |