opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Trafić na pasek ekranu telewizyjnego

Chciałoby się wiedzieć, kto decyduje o wyświetlaniu na paskach telewizyjnych nazwisk dopiero co zmarłych postaci naszego życia publicznego. Jeśli będzie to polityk, satyryk lub aktor, nawet epizodysta, natychmiast jesteśmy o tym informowani. Znajdują się osoby do wspominania, czasem ględzący niemiłosiernie. Jeśli odejdzie z tego świata śpiewak, tancerz lub muzyk, w programach telewizyjnych zwykle o tym ani słowa. Ostatnie przykłady, to brak jakiejkolwiek wzmianki o tak znaczących postaciach naszej sztuki jak Paulos Raptis, czy Kazimierz Pustelak.

 

Ten ostatni był bodaj jedynym żyjącym śpiewakiem w gronie wybitnych mistrzów polskiej sceny operowej, którzy nie zrobili światowej kariery tylko dla tego, że stykali się z ówczesną rzeczywistością. Przez całe długie życie posiadali znaczną przewagę sztuki wokalnej nad umiejętnościami promocyjnymi i tzw. łutem szczęścia. Wyjątkiem są tu kariery Teresy Żylis-Gary, Teresy Wojtaszek-Kubiak, Zdzisławy Donat, czy Wiesława Ochmana.

 

Do tego pokolenia niemal w całości już poza ziemskim padołem należał Kazimierz Pustelak, urodzony w roku 1930 na Rzeszowszczyźnie, a następnie wykształcony w zawodzie inżyniera rolnika. Jako 25 - letni młodzieniec otrzymał szansę profesjonalnego śpiewania, najpierw w Chórze Polskiego Radia, a następnie w Operze Krakowskiej, gdzie już wówczas kilkakrotnie oglądałem go na scenie. W tym okresie kształcił swój piękny tenorowy głos, najpierw pod kierunkiem Marii Świerzawskiej i Józefa Gaczyńskiego, a następnie w krakowskiej Szkole Śpiewu prof. Czesława Zaręby i jego małżonki, wybitnej ongiś śpiewaczki Anieli Szlemińskiej. To właśnie pod ich kierunkiem jego aparat głosowy uzyskał nienaganną technikę, pełnię brzmienia i sposób śpiewania eksponujący urodę naturalnego lirycznego tenora. Wszystko to jest dotąd słyszalne w licznych krakowskich nagraniach z tego okresu, zwłaszcza w repertuarze pieśniarskim i operetkowym.

 

Po kilkumiesięcznym pobycie w Mediolanie, gdzie był stypendystą La Scali i opracowywał partie tenorowe w aż sześciu włoskich arcydziełach oraz uczestniczył w wykonaniach fragmentów oper Rossiniego, w roku 1961 powrócił do Krakowa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART