GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDo czego służy Bach?
Strona 1 z 2
Sposobów na wykorzystanie muzyki J.S. Bacha jest tyle, co kropel wody w morzu. Jak powiedział kiedyś o jego muzyce Beethoven – „To nie strumyk (po niemiecku Bach znaczy strumyk), to całe morze”. Takie refleksje przyszły do mnie w kinie, w czasie projekcji włoskiego dramatu w reżyserii Daniele Luchetti Wszystko zostaje w rodzinie – tytuł oryginału Lacci oznacza tutaj sznurowadła, choć także koronki.
Jednak czy poszlibyście na film o sznurówkach? W sumie fabuła tego filmu, w której owe sznurowadła są niewiele znaczącym epizodem, jest dosyć przewrotna, pokazuje losy małżeństwa z dwojgiem dzieci, które na kilka lat się rozstaje, a potem wraca do siebie. Akcja toczy się na przestrzeni 30 lat i jest adaptacją powieści Domenico Starnone z 2014 roku pod tym samym tytułem, czyli Lacci.
Główny morał opowiadanej historii wskazuje, że złe lub tylko nieumiejętne traktowanie i wychowywanie dzieci odbija się i mści z czasem na rodzicach. To, co się jednak przebija do uszu widza (świadomego) to temat wzięty z Bacha, z jego Wariacji Goldbergowskich. Po co twórcom filmu był potrzebny Bach? Możemy się tylko domyślać. Film Wszystko zostaje w rodzinie ma przecież swoją muzykę niewiele znaczącą, trudną do zauważenia (Jak powiedział pewien autorytet – „dobra muzyka filmowa jest wtedy, gdy w filmie jej nie słyszymy”). Sprawa jednak nie jest tak prosta ani jednoznaczna, bo w kwestii muzyki w tym właśnie filmie wypowiedział się sam reżyser Luchetti. I to on jest w sumie odpowiedzialny za warstwę oprawy muzycznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |