GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDo czego służy Bach?
Strona 2 z 2
Co ciekawe – w opisach dotyczących filmu Lacci nie wymieniono autora muzyki. A zatem reżyser mówi: „Na początku pomyślałem o zrobieniu Lacci bez muzyki. Projekt ten jednak został odrzucony niemal natychmiast. Szukając muzyki tanecznej z lat 80. natknąłem się na Letkiss (przebój taneczny Hugo Strassera). Przypomniałem sobie, że ten kawałek był również wykorzystywany w innych filmach.
Utwór beztroski, skoczny, który zaprzecza duchowi mojego filmu (został włączony do dwóch scen filmu – przyp J.T.). Następnie wstawiłem Trzy Wariacje Golberga Bacha i utwór Scarlattiego. Muzyka barokowa chce uporządkować to, czego nie da się uporządkować, jak w naszym filmie”. Zatem mamy już wytłumaczenie do czego posłużył reżyserowi Bach – do uporządkowania emocjonalnego bałaganu, wprowadzonego przez głównych bohaterów dramatu.
Rzeczywiście temat z Wariacji Bacha pojawia się kilka razy w momentach największego załamania lub wzburzenia. Czy porządkuje cokolwiek? Raczej stanowi cezurę przedzielającą niektóre kluczowe sceny. A w innych miejscach – mniej ważnych emocjonalnie – przewija się ni to fortepian z pogłosem, ni to orkiestra smyczkowa z perkusją, po prostu coś nijakiego, bezkształtnego, jak proza życia. Dziś muzyka filmowa bardzo się wyemancypowała i nie jest wykluczone, że „Muzyka z Lacci” trafi do programów jakiegoś przyszłego koncertu, albo stanie się krótkotrwałym przebojem Radia Classic. Bach natomiast jest i będzie niezniszczalnym, wiecznotrwałym przebojem. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |