GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPofestiwalowe remanenty – Kudowa-Zdrój
Strona 8 z 10
Festiwal zakończył koncert zatytułowany „Męskie śpiewanie” w świetnym wykonaniu Rafała Bartmińskiego i Dariusza Macheja przy akompaniamencie Emiliana Madeya. Dlaczego taki tytuł? Próbował odpowiedzieć na nie w wywiadzie udzielonym Izie Jóźwik Dariusz Machej – „O to należałoby zapytać organizatorów, bo to oni właśnie tak nazwali ten koncert.
Pewnie wywnioskowali, że skoro teksty są rzeczywiście bardzo mocne, można powiedzieć [żołnierskie], to są przeznaczone dla mężczyzny. Wiadomo, że gdyby kobieta zaśpiewała tekst [gdy świta na pełni, przywita mnie kita], brzmiałoby to pewnie co najmniej dziwnie. W pieśni Stary Kapral ewidentnie wypowiada się stary kapral idący na śmierć, w pieśni Galla [bo moje serce Cię kocha tak, boś Ty jest piękna niby kwiat], adresatem słów jest kobieta. Tak więc koncert złożony z pieśni o takich tekstach jest po prostu męski, jeśli można tak to nazwać. Nie słyszałem, żeby kobieta śpiewała [O matko moja, rodzona matko, na co mnie było pieścić dziecięciem] ta treść jest tak mocna, że automatycznie nasuwa się, że ma ją zaśpiewać mężczyzna. Jednak dziwnie bym się czuł, gdybym miał śpiewać Prząśniczkę. Wykonuję podczas recitali pieśń Znasz li ten kraj, to się tak kojarzy z wykonaniem tenorowym, że trudno nawet sobie to przetransponować na inne głosy. I tu dochodzimy do podziału [damsko-męskiego]. Pewne pieśni po prostu tradycyjnie kojarzą się z konkretnym wykonaniem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |