GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPofestiwalowe remanenty – Kudowa-Zdrój
Strona 3 z 10
W Pijalni – Sali Koncertowej miał też miejsce wernisaż wystawy Światowy wymiar dzieł Moniuszki Adama Czopka, dziennikarza, publicysty muzycznego, autora wielu wystaw i publikacji książkowych. Również w Teatrze Zdrojowym wysłuchaliśmy prelekcji o muzyce i poezji Wojciecha Krala i koncertu Pawła Jakuba Wojtasiewicza z towarzyszeniem Doroty Maciaszczyk w popołudniowym wydarzeniu „Moniuszko i poeci jego pieśni”. Drugi dzień festiwalowy rozpoczął się w Pijalni – Sali Koncertowej od wykładu prof. Małgorzaty Komorowskiej „Patron pańszczyźnianych chlopów i przodowników pracy – czyli opery Moniuszki na scenach PRL”. „W nowych, ustalonych w Jałcie granicach Polski, aż w czterech zniszczonych wojną miastach, wystawiono w roku 1945 opery Moniuszki. W Krakowie (Verbum nobile, Hrabina) i Warszawie (Verbum nobile) było to spontaniczne, w Katowicach i Wrocławiu (Halka) – polityczne. Powołana w Krakowie pół-profesjonalna Opera Polskich Rzek spłynęła na barkach z przedstawieniem Flisa Wisłą (1947), później Odrą (1948) dając po drodze dziesiątki spektakli. Tenor Stanisław Drabik, założył Operę Robotniczą i zrealizował z amatorami we Wrocławiu Flisa (1947-1948), a w Krakowie Halkę (1954-1956). Angażował do tych przedstawień ludzi rozmaitych zawodów i z różnych zakładów pracy. Wspomagali ich muzycy profesjonalni. Narzucony socrealizm miał krzewić kulturę wśród mas robotników i chłopów i marksistowską teorię walki klas. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |