GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPofestiwalowe remanenty – Kudowa-Zdrój
Strona 4 z 10
W ten sposób Moniuszko stał się patronem pańszczyźnianych chłopów (Jontek w Halce) i przodowników pracy (Franek w Flisie). Socrealistyczne interpretacje Halki, a także Hrabiny, stworzył na scenie i w druku, wybitny reżyser Leon Schiller (Poznań 1950, Warszawa 1951, 1953, Berlin 1953). Po politycznym przełomie 1956, ideologiczny teatr Moniuszki zmienił się w reprezentacyjny, odpowiedni dla otwieranych nowych teatrów i występów za granicą” – tak o tym wszystkim opowiadała Małgorzata Komorowska. Po wykładzie, przenieśliśmy się do Teatru Zdrojowego na koncert „Niespodzianki z szafy Pana Moniuszki” z udziałem Małgorzaty Kneć-Ajdukiewicz (śpiew) i Ewy Pelweckiej (fortepian), który również poprowadziła Małgorzata Komorowska. „Kompozytor, kiedy osiedlił się w Wilnie i założył rodzinę, musiał z czegoś żyć. Prócz tego, że grał na organach w kościele pw. św. Jana, wydawał pieśni, które tworzył – układał w tzw. Śpiewnik domowy, ale pisał też i takie, które do niego nie trafiały. Podczas pierwszej podróży do Petersburga, gdzie zorientował się, jak wygląda życie koncertowe w stolicy imperium, przypomniał sobie, że mógłby się tamtejszej publiczności spodobać duet, który zostawił w domu. Napisał, więc do żony list: [Nastrzęp Omka uszka i zbierz myśli w kubeł]. Co oznaczało: otwórz szafę w tym naszym dużym salonie i tam na dole w czerwonej teczce są pieśni, które mi przyślij przez kogoś, kto jedzie do Petersburga” – opowiada prof. Komorowska, zdradzając, jak zrodził się pomysł koncertu złożonego z pieśni, które są mniej znane i które siedziały w tej szafie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |