opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Manru 669-108.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Missa pro defunctis albo Muzyczne wypominki

Dalmatyński kompozytor Franz von Suppé, przez większą część twórczego życia związany z austriacką kulturą muzyczną, kojarzy się przede wszystkim jako autor lżejszej Muzy (zresztą jedna z jego popularniejszych operetek nosi tytuł Lekka kawaleria). Pisał wszakże również utwory religijne, w tym Missa pro defunctis czyli owa Requiem d-moll powstałe w związku ze śmiercią Franza Pokornego, dyrektora Theater an der Wien, wspierającego go u progu kariery. I po to właśnie dzieło sięgnęła Filharmonia Krakowska 29 października w przededniu pierwszolistopadowego Święta Zmarłych.

 

Filharmonia Krakowska 103

 

Obejmuje ono pełny cykl mszalny towarzyszący żałobnym ceremoniom, choć, jak na muzykę, jest bardzo rozbudowane. Jest to wartościowa kompozycja, godna znalezienia dla siebie trwałego miejsca w repertuarze koncertowym. Może nie największego ciężaru gatunkowego, ale zręcznie i pomysłowo napisana, a odznaczająca się znaczną inwencją melodyczną, a przy tym pozbawiona żałobnego patosu i wymykająca się konwencjonalnej retoryce.

 

Filharmonia Krakowska 104

 

Gdy potrzeba przybiera uczone tony, a więc czterokrotnie sięga do sztuki fugi, tyleż imponującej, co nieco schematycznej: podwójnej w Kyrie eleison, a ponadto na słowach Quam olim Abrahæ po Domine Jesu i Hostias oraz w ustępie cum sanctis tuis następującym po Agnus Dei. Do chóru należą ponadto przejmujący lament Domine Jesu, a także Confutatis Agnus Dei z medytacyjnymi ustępami a cappella. Spośród kwartetu solistów największa rola przypada basowi, który samodzielnie występuje w dwóch numerach: Tuba mirum oraz HostiasPłynne prowadzenie frazy przez Wojciecha Tabisia, zwłaszcza w kantylenowej natury Hostias, na długo pozostanie w pamięci.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART