GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMissa pro defunctis albo Muzyczne wypominki
Strona 2 z 2
Godny odnotowania jest także pietyzm z jakim artysta odnosi się do łacińskiego tekstu, przywracając jego niemiecką wymowę, tradycyjnie występującą w Polsce, w przeciwieństwie do ostatnio coraz bardziej modnej na włoską modłę. Z kolei na alt przeznaczona jest Lacrimosa, zwyczajowo w muzycznych opracowaniach odznaczająca się największą siłą lirycznego wyrazu. Takim też był wolno płynący śpiew Joanny Święszek-Przeliorz, którego ekspresja wzmocniona została przez niski tembr o ciepłym zabarwieniu.
Pozostałe głosy: sopran (Lidia Sosnowska) i tenor (Tomasz Świerczek) tylko na moment wyodrębniają się z ansambli, które jako całość nie zestrajały się w jednolite brzmienie w zakresie barwy. Interesująca jest instrumentacja: trzy puzony, w tym jeden tenorowy, towarzyszą basowi w Tuba mirum, by powracać jeszcze kilkakrotnie na przestrzeni utworu, a obój tenorowi w Rex tremendæ.
Z kolei przenikliwe dźwięki fletu rozlegają się na wstępie Confutatis, przywołując grozę unicestwienia potępionych. Tremolo smyczków otwiera złowieszczą wizję Sądu Ostatecznego w sekwencji Dies iræ, odznaczającej się na ogół największym dramatyzmem, choć w tym przypadku wszystko pozostaje w granicach dobrego smaku. Wiedeńczyk Sascha Goetzel jest niewątpliwie w pełni predestynowany do poprowadzenia dzieła kompozytora, który związał swoje artystyczne losy z tym miastem. Zadbał ze swej strony o należyte wyważenie proporcji pomiędzy solistami, chórem i orkiestrą, a także nadanie spoistości przebiegowi muzycznemu poprzez utrzymanie dramatycznego napięcia, pomimo podziału na poszczególne ogniwa – muzyczne numery. Nie przesadzał też z nadmiernym ich kontrastowaniem, dzięki czemu całość nabrała jednolitości pod względem wyrazu i klimatu zadumy nad ludzkim przeznaczeniem. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |