GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Peter Grimes” Brittena w Opéra d’Avignon
Strona 3 z 4
Wraz z współpracującym z nim scenografem Bruno de Lavenère prowadzi on akcję Brittenowskiej opery w dość ascetycznie zaprojektowanych, ale niezwykle funkcjonalnych i symbolicznych dekoracjach, które są w dodatku zjawiskowo oświetlane przez Laurenta Castaingta. Ograniczają się one do dwóch ruchomych i przesuwanych na oczach widzów pomostów, na których pojawiają się poszczególni protagoniści i na których rozgrywane są niektóre epizody. Ponadto pośrodku sceny umieszczona jest odwrócona do góry dnem łódź rybacka.
Wreszcie ważną rolą odgrywają zawieszone na linach i wypełniające dużą część całej przestrzeni plandeki. Kiedy leżą na ziemi symbolizują nadmorską plażę, kiedy zaś są zręcznie unoszone do góry ewokują dach tawerny, kościół czy żagle statku. Największe wrażenie wywołują jednak wtedy, kiedy zostają sugestywnie wprawiane w ruch, nasuwając skojarzenia z niebezpiecznym żywiołem morskim.
Równie ciekawie został zakomponowany horyzont sceniczny, wypełniony widokiem chmur burzowych groźnie wiszących nad bohaterami. Powstające w ten sposób obrazy oddziałują na publiczność swą przykuwającą uwagę plastycznością i surowym pięknem, tworząc zmienne atmosfery i klimaty, ściśle powiązane z przywoływanymi w danym momencie nastrojami i emocjami. Co ważne, stanowią też wizualny kontrapunkt do rozwijającej się narracji muzycznej. Trzeba zatem powiedzieć, że Frédéric Roels wykazał się tutaj wyśmienitą intuicją sceniczną. Podziw wzbudza też jego umiejętność dokonywania celnych wyborów obsadowych, o czym świadczy prezentujący wyrównany poziom, również w zakresie ról drugoplanowych, zespół solistów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |