GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Peter Grimes” Brittena w Opéra d’Avignon
Strona 1 z 4
W 1941 roku, czyli w czasie kiedy Benjamin Britten i jego życiowy towarzysz tenor Peter Pears, zaprzysięgli antymilitaryści, znaleźli schronienie w Ameryce, zapoznali się z pochodzącym z 1810 roku poematem George’a Crabbe’a, piewcy życia brytyjskich wieśniakow i rybaków. Poemat ów, zatytułowany The Borough (Gmina) eksponuje postać rybaka Petera Grimes’a, która od razu poruszyła wyobraźnię angielskiego kompozytora. W dodatku Brittena zaintrygował jeszcze fakt, że sam Crabbe pochodził, tak jak i on, z hrabstwa Suffolk.
Wydaje sie, że to właśnie treść tego poematu wpłynęła na decyzję Brittena dotyczącą powrotu do Anglii i rozpoczęcia pracy nad komponowaniem jego pierwszej opery. Pozytywną rolę odegrał w tej sytuacji również dyrygent Sergiusz Kusewicki, który nie tylko zachęcał młodego twórcę do podjęcia muzycznego wyzwania, ale jeszcze dodatkowo wsparł go finansowo, przyznając mu stypendium.
Pierwsze szkice rzeczonej opery powstały już w 1942 roku, zaraz po powrocie Brittena do kraju, ale właściwy proces komponowania na podstawie gotowego już libretta, jakie na jego zamówienie zredagował Montagu Slater, rozciągnął się od 1943 do 1945 roku. Prapremiera miała miejsce 7 czerwca 1945 roku w londyńskim Saddler’s Wells Theatre, z Peterem Pearsem w roli tytułowej, i od razu spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony publiczności i krytyki (z wyjątkiem znanego muzykologa Edwarda Denta). Wprawdzie biorący udział w tym przedsięwzięciu wykonawcy przejawiali początkowo pewien opór w stosunku do obcego im stylu nowego dzieła. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |