opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

55 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Orchestre National Avignon-Provence: historia i współczesność

Warto przypomnieć, że była córką rzeźbiarza Jacques’a-Edme’a Dumonta i że studiowała grę na fortepianie u słynnego Ignazego Moschelesa oraz Johanna Nepomuka Hummela, zaś lekcje harmonii pobierała u Antoine’a Reicha. W roku 1821 poślubiła flecistę, kompozytora i wydawcę w jednej osobie: Aritide’a Farrenca. Jej bogata twórczość obejmuje utwory fortepianowe, muzykę kameralną, symfoniczną i wokalną. Jeśli jednak aż do dzisiaj pozostaje kompozytorką niemalże zupełnie zapomnianą, to z pewnością wynika to w dużej mierze z faktu, że nie napisała żadnej opery, czyli nie zaznaczyła swojej działalności w tak bardzo modnym w dziewiętnastym wieku gatunku. Wracając do Symfonii n°1, pierwszej, jaką napisała trzydziestosiedmioletnia wówczas kompozytorka, została ona zaprezentowana po raz pierwszy w roku 1845 w Brukseli.

Opera d'Avignon 6

To ledwie przekraczające pół godziny dzieło wciąż jeszcze jest w stanie przykuwać uwagę współczesnego słuchacza, o czym można się było przekonać słuchając jego interpretacji zaprezentowanej przez Orchestre National Avignon-Provence pod batutą Debory Waldman. Już od pierwszych minut wciągnął nas mroczny klimat Andante sostenuto łączącego się z emanującym dramatyzmem - wspartym masywnie nasyconym brzmieniem - Allegro. W Adagio cantabile dyrygentka kształtowała sugestywnym gestem szeroko się rozciągające frazy, podtrzymywane w różnych miejscach pulsującymi niskimi dźwiękami. W Minuetto. Moderato Waldman zręcznie generowała napięcie pomiędzy akcentowanym rytmem i rysowanymi linearnie konturami odcinków o urzekających barwach instrumentalnych. Cały utwór efektownie zamknęło porywcze i gwałtowne Allegro assai. Odpowiednio rozplanowane kulminacje, eksponowanie harmonicznych i rytmicznych smaczków w połączeniu z bezbłędnym dozowaniem dynamiki to cechy rozpoznawcze nowej szefowej awiniońskich instrumentalistów. Siła jej artystycznej osobowości udzielała się pozostającej pod dużym wrażeniem publiczności, stając się zapowiedzią wielu fascynujących spotkań muzycznych w przyszłości.

                                                                                Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART