GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOrchestre National Avignon-Provence: historia i współczesność
Strona 1 z 5
Z archiwów miejskich francuskiego Awinionu wynika, że już w osiemnastym wieku funkcjonowała w tym mieście orkiestra, która akompaniowała pojawiającym się tutaj wędrownym trupom operowym. Wybudowanie teatru w wieku następnym sprzyjało rozwojowi zespołu, złożonego z miejscowych muzyków, profesjonalistów i amatorów. To właśnie w dziewiętnastym stuleciu, a zwłaszcza w okresie III Republiki Francuskiej, w rzeczonym mieście kwitło życie muzyczne, operowe i symfoniczne.
Powstawały liczne towarzystwa koncertowe, zespoły kameralne, chóry, uzyskując niezbędne wsparcie otworzonego w 1858 roku Konserwatorium Muzycznego. Nic zatem dziwnego, że do Awinionu chętnie przyjeżdżali znani kompozytorzy: Vincent d’Indy, Félicien David, Henri Vieuxtemps czy Théodore Dubois. Na początku zeszłego wieku orkiestra liczyła już czterdziestu instrumentalistów i pomimo wstrząsających Europą konfliktów wojennych prowadziła ciągłą aktywność koncertową.
W roku 1982 zyskała stabilizujący jej funkcjonowanie status prawny, aby ostatecznie stać się Orchestre National Avignon-Provence, czyli formacją otrzymującą stałe finansowanie ministerstwa kultury. Co ważne, obok działalności stricte symfonicznej, pojawia się ona systematycznie rownież w kanale Opery w Awinionie. Warto też podkreślić jej zaangażowanie w zakresie wykonywania muzyki współczesnej i współpracy z młodymi kompozytorami. To właśnie z racji tej otwartości na nową muzykę, awinioński zespół był przez cztery lata (1998-2002) uprzywilejowanym partnerem poświęconego współczesnej twórczości Centre Acanthes, na którego czele stał wybitny muzykolog Claude Samuel. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |