opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 23-556.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Orchestre National Avignon-Provence: historia i współczesność

Zainteresowanie wzbudził już sam program tego wydarzenia, w którym znalazły sie dwie niezwykle rzadko wykonywane pozycje, co oczywiście wynika z zaangażowania dyrygentki w przywracanie do repertuaru zapomnianych kompozycji. A do takich właśnie zalicza się uwertura L’irato Etienne-Nicolasa Méhula, której lekkim stylem zachwycał się niegdyś sam Napoleon. Tak też poprowadziła ją Waldman, z dużą swobodą, momentami żywiołowo, a w trakcie całego przebiegu z wewnętrznym pulsem. Głównym „daniem” wieczoru był jednak Koncert fortepianowy n°3 c-moll Beethovena, z udziałem pianisty Michaëla Levinasa, byłego wychowanka Vlado Perlumutera, Yvonne Lefébure, Yvonne Loriod i Oliviera Messiaena, u kórego studiował kompozycję. To z pewnością ta druga dziedzina muzycznej działalności Levinasa przesądziła o tym, że jego odczytywanie Beethovenowskiego dzieła nabrało analitycznego charakteru.

Opera d'Avignon 5

Nie zabrakło też tutaj intensywności, chociaż zarazem dał się odczuć brak oczekiwanego dramatyzmu. Po początkowym Allegro con brio, plastycznie kształtowany przez dyrygentkę epizod orkiestrowy ustąpił miejsca rozwinięciu, podczas którego nawiązał się zajmujący dialog pomiędzy pianistą i zespołem. W miarę upływu czasu zaczęły się pojawiać coraz jaśniejsze barwy, a gra Levinasa urzekała szerokim frazowaniem i płynnością wypełnionego interesująco wydobywanymi szczegółami przebiegu, zakończonego niemalże teatralnie i przekornie wykonaną kadencją. W utrzymanym w podniosłym tonie i granym z pewną powściągliwością Largo pianista podkreślał kontrasty pomiędzy zdecydowanym brzmieniem i liryzmem, co znajdowało wsparcie w zróżnicowanej kolorystyce interwencji poszczególnych grup instrumentalnych, zwłaszcza poruszających się w niskich rejestrach smyczków. Z kolei finałowe Rondo Levinas zagrał z wigorem, pociągając za sobą orkiestrę, która pod batutą Waldman grała precyzyjnie, ale i z dużą swobodą. Zgromadzona na widowni Opery Awinionu - w której odbywał się omawiany koncert - publiczność oczekiwała z ciekawością na trzecią pozycję programu, jaką była Symfonia n°1 Louise Farrenc (1804-1875), francuskiej kompozytorki, pianistki i profesorki fortepianu w Konserwatorium Paryskim.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART