GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZbyt skromny akcent chorwacki albo Niewykorzystana okazja
Strona 1 z 3
Niestety, ograniczony jedynie do krótkiego i niezbyt reprezentatywnego utworu Blagoje Bersy pod tytułem Idylli op. 25b. Jest to właściwie nastrojowe intermezzo z prowadzącym narrację kwintetem smyczkowym, na tle którego linii melodycznej rozbrzmiewają figuracje fletu oraz innych instrumentów dętych drewnianych.
Prowadzący tego wieczora (9 października) krakowskich filharmoników Mladen Tarbuk momentami starał się wydobyć pewne pokrewieństwo frazy z Adagiami Gustava Mahlera. Pozycja autora Idylli w muzyce chorwackiej wynika przede wszystkim z jego twórczości operowej o znamionach werystycznych (poświęciłem jej miejsce w swoim szkicu Lisinski i Zajc: Podwójna tożsamość twórców chorwackiej opery narodowej, Muzyka21 nr 6 z 2007 roku).
To rozgrywający się wśród robotników Ogień, w trzecim akcie którego pojawia się utrzymana w stylu futurystycznym muzyka maszyn (po ustępie ilustrującym realia dźwiękowe pracowni krawieckiej w Luizie Gustave’a Charpentiera, a przed Odlewnią stali Aleksandra Mosołowa), oraz oparty na Kaloszach szczęścia Hansa Christiana Andersena Szewc z Delft, zawierający akt rozgrywający się w piekle, wykazujący zbieżności fabularne i muzyczne z analogicznym ogniwem z Kasi i diabła Antonína Dvořáka. Szkoda że nie skorzystano z obecności chorwackich gości i nie wykazano większej odwagi repertuarowej, by szerzej zaprezentować muzykę tego kraju. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |