GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOblicza młodego Franza Schuberta
Strona 2 z 2
Stąd monumentalnie zakrojone na skalę tego drugiego Allegro, podczas gdy Andante con moto zapowiada żywioł pieśniarski, który niemal do reszty pochłonie młodego autora, zatracającego w tym ogniwie właściwe dla siebie poczucie czasu. Dosadny Menuet, któremu, na wzór Haydna, bliżej do zabawy w podmiejskiej gospodzie niż dworskiej etykiety. Całość wypełnia przywołany już puls, w pełni uchwycony przez muzyków Sinfonietty Cracovia prowadzonej przez Jerzego Dybała. Z kolei III Symfonia D-dur D. 200 jest dziełem osiemnastolatka. Szeroki gest dyrygencki wyraźnie zaznaczył się w otwierającym wstępie oznaczonym jako Adagio maestoso.
Pierwszy temat następującego po nim Allegra con brio posiada nieomal Rossiniowski wigor, zanim nie przejdzie w dramatyczne następstwo akordów, obsesyjnie powracających niczym groźne memento na przestrzeni całej tej części. Koresponduje z nim zamaszysty menuet w tempie Vivace.
Finał Presto vivace znowu utrzymany jest we włoskim stylu, stanowiąc rodzaj taranteli i zapowiadając żywiołowość Mendelssohna z analogicznego ogniwa jego Włoskiej. W ten sposób klamra się zamknęła. Jerzy Dybał, od lat związany z Wiedniem (gra na kontrabasie w orkiestrze Opery Wiedeńskiej, jako zespól symfoniczny występującej w Musikverein pod mianem Wiedeńskich Filharmoników). Stąd muzyka Schuberta jest szczególnie mu bliska. Kiedy trzeba zaznacza monumentalne brzmienie, na przykład w odniesieniu do wspomnianego motywu z III Symfonii, spotęgowane jeszcze przez warunki akustyczne Sali Hołdu Pruskiego, w innych wydobywa włoską śpiewność lub lekkość i potoczystość. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |