GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOblicza młodego Franza Schuberta
Strona 1 z 2
Trzy utwory orkiestrowe Franza Schuberta zaprezentowane na poświęconym mu przez Sinfoniettę Cracovia wieczorze w Sukiennicach 5 października, przywołują trzy różne ideały muzyczne oraz oblicza wiedeńskiego kompozytora pomiędzy osiemnastym a dwudziestym rokiem jego życia, świadcząc o osiągnięciu przezeń już w tym wieku znacznej dojrzałości artystycznej. Ale, jeśli umiera się mając 31 lat, to wszystko biegnie szybciej. Jedna z dwóch uwertur w stylu włoskim – D-dur D. 590 – to właściwie muzyka belcantowa.
Zwłaszcza rozbudowane wprowadzenie – Adagio – operuje wręcz artykulacją wokalnej natury, opartą na długich, kantylenowych frazach, intonowanych i prowadzonych przede wszystkim przez drzewo, stanowiąc rodzaj instrumentalnego śpiewu i zapowiadając tego rodzaju rozwiązania występujące później w operach Vincenzo Belliniego. W następującym Allegro giusto przewagę zyskuje już właściwy dla klasycyzmu puls. Poza dwiema wielkimi – będącymi tworami ledwie rozpoczynającego się wieku dojrzałego i na lata przepadłymi w przepastnych archiwach – pozostałe symfonie skomponowane zostały przez nastolatka. Dziewiętnastolatka w przypadku V Symfonii B-dur D. 485, powstałej pod wpływem jego fascynacji wiedeńskimi klasykami: Mozartem i Beethovenem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |