GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChopinem wypełnieni
Strona 1 z 2
Po pierwszym etapie Wielkiego Konkursu można już pokusić się o pewne wnioski. Banalne jest stwierdzenie, że wszyscy kandydaci dysponują ogromną sprawnością techniczną i niemalże doskonałym opanowaniem obowiązkowego materiału. Sprawdziła się też zasada, że we wstępnych eliminacjach nie musieli brać udziału pianiści, którzy byli już zwycięzcami na innych konkursach z muzyką polską.
Wszyscy, poza jednym (zwycięzcą XI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Darmstadt Piotrem Pawlakiem) przeszli gładko do drugiego etapu. Gorzej, że wszyscy inni uczestnicy grali w pierwszym etapie ten sam repertuar, co w eliminacjach (dwie Etiudy, Nokturn, większa forma czyli Ballada, Barkarola, Fantazja). To było poniekąd nudnawe.
Czy rzeczywiście nie można było wybrać innych utworów ze spuścizny Chopina, aby stwierdzić, kto się nie nadaje do II Etapu? Śledzimy jednak z uwagą produkcje dopuszczonych przez jury 45 uczestników reprezentujących 14 krajów, m.in. 9 z Polski, 8 z Japonii, 7 z Chin, 5 z Włoch, a są jeszcze świetni Koreańczycy i Rosjanie. Polacy liczebnie już przeważają (czy to coś znaczy?) i być może któregoś z nich szykuje się na zwycięzcę. Naszym jest nieco„łatwiej”, bo idiom tej muzyki wyssali z mlekiem matki. Ale wiadomo, że liczy się jakość, a nie ilość. W II Etapie trudnym orzechem do zgryzienia są Polonezy. Można je grać elegancko, tanecznie, fantazyjnie, ale można też skrajnie dramatycznie, oddając tragizm muzyki, jak to robił Grigorij Sokołow. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |