GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrzedtakt albo pomiędzy Orientem a sztuką fugi
Strona 1 z 2
Przedtaktem, z niemiecka Auftaktem, określało się niegdyś nieme ruchy batuty dyrygenta poprzedzające właściwe rozpoczęcie utworu. A także niepełny takt stanowiący wstęp do niego. Piątkowy (17 września) koncert krakowskich filharmoników uznać można za taki przedtakt artystycznej dyrekcji Alaksandara Chumały z tym zespołem przed jej oficjalną inauguracją za tydzień wraz z rozpoczęciem nowego sezonu. Na tę okazję wybrano dwa opusy patrona instytucji – Karola Szymanowskiego.
Orient to jedna z wielkich fascynacji tego twórcy, plon jego podróży w tamte rejony. Wystarczy wspomnieć III Symfonię Pieśń o nocy, fragmenty Króla Rogera, Pieśni muezzina szalonego oraz właśnie Pieśni miłosne Hafiza op. 26 (w przekładzie Stanisława Barącza niemieckich parafraz Hansa Bethgego), których wysłuchaliśmy podczas omawianego koncertu.
Głos Ewy Tracz wydał mi się zrazu nieco za ciężki, ale po osłuchaniu się zacząłem doceniać jej frazowanie i piękne portamento wieńczące Serca mego perły. W grze towarzyszącej orkiestry natomiast trochę nie dostawało mi większego roziskrzenia i kolorystycznej migotliwości tej do pewnego stopnia impresjonistycznej partytury, pojawiających się zaledwie epizodycznie w Tańcu, Pieśni pijackiej oraz zamykającym Grobie Hafiza. Dyrygent ze swej strony eksponował przede wszystkim upodobanie Szymanowskiego do powierzania solowych ustępów skrzypcom i fletom jako instrumentom melodycznym. Być może przez wzgląd na ich rolę w następnym utworze – II Symfonii B-dur op. 19, stanowiącej główny punkt programu (dokonane zostanie również jej nagranie płytowe). Alaksandar Chumała odczytał jej partyturę bardziej w kluczu Skriabinowskim niż Straussowskim. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |