opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 październik 2021       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

16 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Przedtakt albo pomiędzy Orientem a sztuką fugi

Przedtaktem, z niemiecka Auftaktem, określało się niegdyś nieme ruchy batuty dyrygenta poprzedzające właściwe rozpoczęcie utworu. A także niepełny takt stanowiący wstęp do niego. Piątkowy (17 września) koncert krakowskich filharmoników uznać można za taki przedtakt artystycznej dyrekcji Alaksandara Chumały z tym zespołem przed jej oficjalną inauguracją za tydzień wraz z rozpoczęciem nowego sezonu. Na tę okazję wybrano dwa opusy patrona instytucji – Karola Szymanowskiego.

 

Filharmonia Krakowska 58

 

Orient to jedna z wielkich fascynacji tego twórcy, plon jego podróży w tamte rejony. Wystarczy wspomnieć III Symfonię Pieśń o nocy, fragmenty Króla RogeraPieśni muezzina szalonego oraz właśnie Pieśni miłosne Hafiza op. 26 (w przekładzie Stanisława Barącza niemieckich parafraz Hansa Bethgego), których wysłuchaliśmy podczas omawianego koncertu.

 

Filharmonia Krakowska 59

 

Głos Ewy Tracz wydał mi się zrazu nieco za ciężki, ale po osłuchaniu się zacząłem doceniać jej frazowanie i piękne portamento wieńczące Serca mego perły. W grze towarzyszącej orkiestry natomiast trochę nie dostawało mi większego roziskrzenia i kolorystycznej migotliwości tej do pewnego stopnia impresjonistycznej partytury, pojawiających się zaledwie epizodycznie w TańcuPieśni pijackiej oraz zamykającym Grobie Hafiza. Dyrygent ze swej strony eksponował przede wszystkim upodobanie Szymanowskiego do powierzania solowych ustępów skrzypcom i fletom jako instrumentom melodycznym. Być może przez wzgląd na ich rolę w następnym utworze – II Symfonii B-dur op. 19, stanowiącej główny punkt programu (dokonane zostanie również jej nagranie płytowe). Alaksandar Chumała odczytał jej partyturę bardziej w kluczu Skriabinowskim niż Straussowskim.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART