GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrzedtakt albo pomiędzy Orientem a sztuką fugi
Strona 2 z 2
Zwłaszcza w pierwszej części Allegro moderato grazioso dominowały szeroki gest melodyczny oraz ekstatyczne falowanie przebiegu muzycznego. W drugiej, temacie z wariacjami, choć kolejne ogniwa układają się w segmenty odpowiadające formie sonatowej, z pieśniową częścią wolną, tanecznym scherzem i finałową, monumentalną fugą, wśród której pięciu tematów rozpoznać możnai ten przewodni z pierwszej części, przeglądają się jakby różni kompozytorzy.
Na omawianym koncercie powrócono do pierwotnej wersji o zwiększonym składzie (sześć waltorni i cztery klarnety) oraz z dwiema usuniętymi wariacjami, a pochodzącej z roku 1910. W pierwszej z włączonych wariacji dają znać o sobie jakby reminiscencje z Wesendonck Lieder Richarda Wagnera, w gawocie Siergieja Prokofiewa (mimo że ten jego z „Klasycznej” powstanie dopiero po siedmiu latach), w menuecie Richarda Straussa z Kawalera srebrnej róży, też o rok późniejszego, a więc w dwóch ostatnich przypadkach nie sposób mówić o żadnym wpływie czy zapożyczeniach.
Po prostu w ten sposób odciska się duch epoki i podobieństwa wywołanych przezeń dążeń i poszukiwań. Aliści, może rację mieli jednak Pierre Monteux, doradzający redukcję obsady, oraz Grzegorz Fitelberg wycofanie wspomnianych wariacyj? Dzięki temu symfonia zyskała na zwartości i architektonicznej przejrzystości formy. Dzisiaj wraz z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej festiwal „Szymanowski/Polska/Świat” zawita do Warszawy. Czy w ramach rewanżu można w przyszłości spodziewać się z kolei pod Wawelem gościnnych występów „Chopina i jego Europy”, który niewątpliwie zainspirował tego pierwszego? Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |