GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWprowadzenie do muzyki Bliskiego Wschodu
Strona 1 z 2
W ramach letniego festiwalu Filharmonii Krakowskiej – „Cztery tradycje” – 18 sierpnia odbył się koncert Zespołu Marii Pomianowskiej, prezentującego tradycyjną muzykę Bliskiego Wschodu w autorskich opracowaniach oraz poprzez eksponowanie nieoczywistych związków z twórczością w tym zakresie Zachodu, a także Polski. I wieczór rozpoczął się właśnie od utworu nawiązującego do epoki, w której drogi obydwu tradycji jeszcze się nie do końca rozeszły. Warto zatem przywołać w tym miejscu postać Wojciecha Bobowskiego, który w siedemnastowiecznym Imperium Osmańskim lepiej znany był jako Ali Ufki Bej, rozwijając wieloraką działalność (tłumacza, autora wedut Stambułu), w tym twórcy miejscowej muzyki, którą jako pierwszy utrwalał za pomocą zachodniego systemu notacji.
Znamion interkulturowych Zespołowi Marii Pomianowskiej przydaje fakt, że związana z krakowską Akademią Muzyczna jego założycielka i kierująca posługuje się kopiami dawnych polskich instrumentów ludowych (suki biłgorajskiej czy fidelą płocką, zrekonstruowanymi we współpracy z nieżyjącym lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim), wykazujących znaczne pokrewieństwo ze swoimi bliskowschodnimi odpowiednikami jak na przykład tureckie kemendże. Z kolei Katarzyna Gacek-Duda gra między innymi na flecie trzcinowym ney szczególnie mi bliskim, gdyż wykorzystywany jest w sufickich zgromadzeniach mistycznych sema, swym wibrującym dźwiękiem wprowadzając w stan ekstazy, również podczas obrzędów tanecznych derwiszów Mevlevîch w Konyi (17 grudnia, w rocznicę śmierci założyciela tego bractwa, poety Dżalaluddina Rumiego, którego wiersze wykorzystał Karol Szymanowski w swojej III Symfonii Pieśń o nocy), którymi swego czasu bliżej się zajmowałem (Dialog nr 5/1983). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |