opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

75 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Odkrywanie Wisłockiego

Następnie usłyszeliśmy Suitę nr II, która składała się z pięciu części. Najpierw było coś w rodzaju Preludium, a następnie Polka,w której zdaniem Wojciecha Świętońskiego trudność sprawiały pochody kwart, a nie zwyczajowych tercji. Kolejną częścią była śpiewna i ekspresyjna aria, a utwór zamykały dwa polskie tańce – Tempo di Kujawiak przypominający walc i ognisty MazurekPoematy do słów Iona Minulescu Barwy jesieni Śpiew marynarza wykonała z towarzyszeniem fortepianu Anna Mikołajczyk-Niewiedział. Utwory te pierwotnie przeznaczone na sopran z orkiestrą opracował na głos z fortepianem ten sam niezawodny Wojciech Świętoński.

 

Wislocki 7

 

Poematy napisane z rozmachem, dłuższe niż tradycyjne pieśni zostały zaśpiewane ładnym, ciepłym, wyrównanym głosem w języku rumuńskim. Tutaj bardzo przydała się konsultacja ze znakomitą pieśniarką Joanną Rawik w istocie pochodzącą z Rumunii. „Konsultantka” zresztą też była obecna na koncercie i żywo reagowała na to wykonanie, które artystce znanej ze sceny operowej, a także z wielu wykonań muzyki współczesnej, nie sprawiało szczególnych problemów wokalnych, natomiast akompaniament fortepianowy oddawał w sposób dźwiękonaśladowczy kontekst poetyckiego tekstu. Ciekawostka – Wojciech Świętoński przed tą muzyczną premierą odczytał własne tłumaczenie na język polski obu poematów Iona Minulescu. Koncert zawierał też muzyczną perełkę – Sonatę skrzypcową, w której partię wiodącą wykonała świetnie przygotowana, operująca pięknym dźwiękiem Marta Piórkowska. Część Maestoso była  pełnym napięcia wstępem do części II, zbudowanej na zasadzie ABA. Fantazja zawierała więc mocno zagrany, poważny, wręcz tragiczny epizod, który w części środkowej przeradzał się w śpiewną, liryczną melodię, by znów zakończyć się powtórzeniem ciężkich fortepianowych akordów. Ostatnia część Sonaty – Rondo Krakowiak wywodziła swoją żywiołowość ze skrzypcowych kompozycji George Enescu. Można mieć nadzieję, że Sonata skrzypcowa Wisłockiego wejdzie do repertuaru polskich skrzypków, bo swym poziomem nie odbiega od innych znanych kompozycji neoklasycznych, jest atrakcyjna brzmieniowo, ciekawa konstrukcyjnie i dająca parze wykonawców okazję do wirtuozowskiego popisu. Koncert w oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze zakończył się dwoma bisami. Wojciech Świętoński zagrał sentymentalnego Mazurka Władysława Szpilmana, a następnie cały trzyosobowy skład – sopran, skrzypce i fortepian – wykonał autorskie opracowanie popularnej piosenki tego autora Pójdę na Stare Miasto z repertuaru Ireny Santor. Tutaj dał o sobie znać talent autora aranżacji, pełnej finezji i improwizacyjnej fantazji. 

                                                                         Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART