GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościEtiuda to rozmowa
Strona 3 z 3
Znakomity dyrygent, ale także pianista i kompozytor Jerzy Maksymiuk utrzymuje np., że tzw. forma sonatowa, w której ścierają się dwa muzyczne tematy, następnie ulegają przetworzeniu i powtórzeniu w nowej formie, to imitacja typowych komunikacji męsko-damskich, niemalże model rodziny złożonej z mężczyzny i kobiety. Oddajmy na koniec głos samej artystce, która do muzyki Chopina przywiązuje szczególną uwagę i właśnie w niej doszukuje się naśladownictwa dialogu.
– Zamknięty w pętli fragment muzyczny, który kończy się tak samo, jak zaczyna, przywodzi na myśl komunikację międzyludzką rozgrywającą się na kręcącej się bez końca karuzeli prowadzącej nas donikąd. Miałam okazję wymienić myśli ze słynnym polskim artystą Romanem Opałką na temat kluczowego elementu tego wideo: wychwycił on coś, co mogło było wprowadzać w błąd odnośnie do mojej koncepcji, on też zaproponował rozwiązanie, które pozwoliło pozbyć się wszelkich nieporozumień. Wideo zadedykowane jest Romanowi Opałce, który nie miał okazji obejrzeć go w wariancie uwzględniającym jego sugestie. Opałka zmarł 6 sierpnia 2011 w Rzymie. W instalacji Mariateresa Sartori wykorzystała nagranie Etiudy dokonane przez zwycięzcę Konkursu Chopinowskiego z 1960 roku, Maurizio Polliniego.
Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |