GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościEtiuda to rozmowa
Strona 2 z 3
I znów wkracza mężczyzna ze swoją ostrą przemową w III części. Jemu przynależy ostatnie słowo w tej rozmowie. Co mówi? To już zależy od wyobraźni oglądającego wideoinstalację. To również kwestia wyobraźni artystki, która wybrała do swej instalacji dosyć prostą konstrukcyjnie Etiudę (ABA), bo tutaj mogła pokusić się o przydzielenie ról dwóm osobom. Wideo pochodzi z 2011 roku i ma dwie wersje, mniej i bardziej skomplikowaną. Poruszanie ustami przez biorących udział w nagraniu jest rytmicznie skoordynowane z przebiegiem dźwięków, szybkim na początku i na końcu Etiudy, wolniejszym w części środkowej.
Zainteresowanie odczytywaniem języka muzyki wynika po części z przygotowania i wykształcenia Mariateresy Sartori. Jest ona germanistką, napisała dysertację o Freudzie i psychologii sztuki. Uczy też rysunku osoby początkujące. Oprócz zainteresowań neurologią, artystka pielęgnuje zainteresowania psychologią behawioralną i językiem rozumianym jako zorganizowane systemy i emocje, często związane z muzyką. To, czy muzyka ma znaczenie – tak jak język – jest jednym z zagadnień, nad którym muzykologowie, kognitywiści, filozofowie niejednokrotnie się zajmowali. Podczas wernisażu wideoinstalacji artystka zaprezentowała też kilka innych przykładów przełożenia konkretnej muzyki na język obrazu. Dotyczyło to np. IV Symfonii Johannesa Brahmsa. Wracając jednak do Chopina, który sam zastanawiał się nad komunikacją poprzez muzykę – pisał posługujemy się dźwiękami, aby tworzyć muzykę, tak jak posługujemy się słowami, aby tworzyć język – można się zastanawiać, czy o taką rozmowę chodziło kompozytorowi piszącemu Etiudę h-moll? Czy zgodziłby się na podobną interpretację swego dzieła? To oczywiście problem do dyskusji. Wiele osób ze świata muzyki dodaje do swej sztuki, która jest asemantyczna z zasady, rozmaite znaczenia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |