opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Drabinki Mistrza Gioacchino

Jeśli wspomni się tę z Cyrulika sewilskiego, podstępnie usuniętą, by zdemaskować intrygę Figara i Almawiwy i odciąć im możliwość ucieczki, a co w efekcie mimowolnie zadziała na ich korzyść. Tytułowa z jedwabiu z szóstej opery Rossiniego, przedstawionej na inaugurację krakowskiego festiwalu poświęconego twórczości tego kompozytora (Filharmonia Krakowska 21 czerwca), służy zakradaniu się Dorvila do sypialni potajemnie poślubionej żony Julii, by wskutek zwrotów w akcji doprowadzić ostatecznie do szczęśliwego pogodzenia się z tym faktem przez otoczenie.

 

Filharmonia Krakowska 40

 

Po raz pierwszy w Polsce Jedwabna drabinka wystawiona została przez Warszawską Operę Kameralną w 1992 roku oraz pół roku później w Krakowie pod auspicjami Włoskiego Instytutu Kultury. Tym razem mieliśmy do czynienia z wykonaniem na poły scenicznym, a więc ze śpiewakami przemieszczającymi się po estradzie i częściowo odgrywającymi wynikające z libretta sytuacje. Postacie, jak przystało na operową farsę, są raczej jednowymiarowymi figurami, bardziej marionetkami niż maskami z commedii dell’arte.

 

Filharmonia Krakowska 41

 

Szczególnie dotyczyło to Germana, typowego komediowego waleta. Rossini mawiał, że w jego życiu Mozart był niedościgłym wzorem w młodości, obiektem zazdrości w wieku dojrzałym i pociechą na starość. Z kolei jego opery uznać można za pociechę dla uszu, zwłaszcza po dłuższym obcowaniu z potężnymi aparatami wykonawczymi muzyki późnoromantycznej czy hermetyczną sztuką nowoczesną. W przeciwieństwie do partytur, będących rezultatem teoretycznych spekulacji i ich metodycznego urzeczywistniania, jego twórczość odznacza się szczerą i spontaniczną inwencją nie tylko melodyczną. Atoli, szczególnie w odniesieniu do mniej znanych jego oper koniecznym jest udział wybitnych muzyków, by w pełni oddać im sprawiedliwość i wydobyć jeszcze niezupełnie oczywiste i nie do końca ujawnione walory. Niemniej mamy już do czynienia z wyraźnymi zadatkami dojrzałego stylu rossiniowskiego, a więc koloryzowaniem wokalizami nie tylko partii żeńskich, ale i męskich, a zwłaszcza opieraniem eskalacji napięcia na efekcie crescenda, polegającego na przyśpieszaniu tempa i zwiększaniu dynamiki. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART