GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSzkoła kochanków czyli na oświatę seksualną nigdy nie jest za późno!
Strona 2 z 5
Libertyńska opera Mozarta po raz czwarty powraca na afisz Opery Krakowskiej. Po raz pierwszy zagrano ją w 1965 roku w niezwyklej scenerii Piwnicy pod Krzysztoforami (któż jeszcze pamięta tę kultową kawiarnię Grupy Krakowskiej, gdzie grane były przedstawienia Tadeusza Kantora do Umarłej klasy włącznie?). Następnie z okazji dwustulecia śmierci kompozytora w 1991 roku w dawnej Operetce, która dziś pełni rolę westybulu obecnego gmachu, a ostatnio w 2005 roku jeszcze na scenie Teatru im. Słowackiego.
Historia kochanków, którzy wypróbowują wierność swoich wybranek, te z kolei nie rozpoznają ich, gdy wracają w przebraniu, a wszystko zmierza ostatecznie do szczęśliwego zakończenia, jest przykładem nie tylko umowności operowego rodzaju artystycznego, ale i osiemnastowiecznych fabuł, polegających na zakładach, mistyfikacjach i maskaradach ilustrujących najczęściej różnego rodzaju przysłowia.
Dziś tę umowność wzmaga dodatkowo częsta rozbieżność pomiędzy scenicznym unaocznieniem akcji a śpiewanym librettem, którego tłumaczenie ukazuje się na prompterze (rzekomi Albańczycy, uwodzący swoje narzeczone, przemienili się w krakowskiej inscenizacji w arabskich szejków wkraczających na mechanicznym wielbłądzie, a w sfingowanym samobójstwie dają sobie w żyłę, podczas gdy w tekście mowa jest o połknięciu trucizny). Można się było też przekonać, co znaczy siła przyzwyczajenia. Obecnie w celu uzyskania płynności akcji łączy się zazwyczaj akty ze sobą, nie mówiąc o odsłonach, do czego widz zdążył już przywyknąć.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |