GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPanu ja ufam, czyli Gomółka wiecznie żywy
Strona 3 z 4
Szkoda, że nie trafiły pod strzechy. Dobrze natomiast, że ich wykonaniem zajęła się Polska Opera Królewska, oczywiście w wyborze – osiemnastu na sto pięćdziesiąt – i wykonała koncert transmitowany w Internecie w streamingu praktycznie na cały świat.
Przygotowano rękami Jacka Urbaniaka zróżnicowane opracowanie muzyki Gomółki, które zawierało zarówno Psalmy śpiewane przez 20-osobowy przyoperowy chór kameralny wspomagany orkiestrą, ale także poszczególne pieśni wykonywali soliści, czasem w pojedynkę, czasem w duecie, a nawet z chórem. Jednak najliczniejszą pulę Psalmów Gomółki wykonała sama orkiestra, szczególnie zwracając uwagę na wysublimowane współbrzmienia i taneczne rytmy tych utworów.
Z jednej strony dawało to urozmaicenie w odbiorze, z drugiej jednak pozbawiało te świetne utwory genialnego tekstu poetyckiego. Jacek Urbaniak, sam instrumentalista specjalizujący się w grze na instrumentach dętych drewnianych, uchodzi za jednego z pionierów ruchu muzyki dawnej w Polsce, który stał się częścią europejskiego i światowego nurtu odrodzenia twórczości sprzed wieków. Zapewne uznał on, że utwory wykonywane wyłącznie na instrumentach dobrze imitują brzmienie zespołów renesansowych grających na dworach królewskich, książęcych i biskupich w dawnej Polsce i że okażą się ciekawsze – czytaj: mniej nudne – dla słuchaczy koncertowych, niż śpiewający chór, którego skład nie zmienił się od wieków i nie nosi w sobie „efektu" muzyki dawnej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |